به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۱۹، ۱۳۹۸

پومپئو:فرهنگ ایران را آیت‌الله‌ها خدشه‌دار کرده‌اند

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا  روز سه شنبه ۱۷ دی (۷ ژانویه) در نخستین جلسه مطبوعاتی خود در سال جدید میلادی گفت: ماموریت دیپلماتیک قاسم سلیمانی، برای رساندن پاسخ ایران به عربستان از طریق دولت عراق دروغ است. «ما این دروغ‌ها را بارها شنیده‌ایم. هیچ ماموریت دیپلماتیکی در کار نبوده است. من با مقامات سعودی هم صحبت کردم، هیچ پیامی در کار نبوده است.»

محمد جواد ظریف و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در اظهارات جداگانه‌ای گفته بودند که قاسم سلیمانی برای رساندن پیام ایران به عربستان سعودی به عراق سفر کرده بود. عبدالمهدی در جلسه فوق‌العاده مجلس برای بررسی حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفته بود صبح روزی که قاسم سلیمانی کشته شد، با او قرار ملاقات داشته است. به گفته عبدالمهدی قرار بوده در آن دیدار آقای سلیمانی واکنش ایران به پیام عربستان را به نخست وزیر عراق بدهد.

پومپئو با کنایه گفت که هیچ‌کس باور نمی‌کند قاسم سلیمانی، “این مرد مهربان و دیپلمات ماهر” در ماموریت صلح بوده است: «ما کارنامه او را می‌دانیم و می‌دانیم که اصلا چنین چیزی نمی‌تواند صحت داشته باشد. این فقط پروپاگاندای ایران است.»

دفاع وزیر خارجه آمریکا از کشتن قاسم سلیمانی

وزیر خارجه آمریکا درباره چگونگی عملیات کشتن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: «هر وقت که رئیس جمهوری ترامپ چنین تصمیم مهمی می‌گیرد قطعاتی از پازل به آن اضافه می‌شود. فرصت و خطرات آن سنجیده می‌شود. قتل‌‌عام‌ها و نقض حق مردم سوریه همه کار سلیمانی بود و دیدیم که در نهایت در ماه دسامبر به مرگ یک شهروند آمریکایی انجامید. عملکرد این شخص می‌توانست منجر به کشته شدن شهروندان بیشتری بشود و رئیس جمهور ترامپ تصمیم درستی را گرفت.»

او در رابطه با قانونی بودن عملیاتی که در بغداد انجام شد، گفت: «هرگز ندیده‌ام که در این دولت، چنین عملیاتی (کشتن قاسم سلیمانی) با چنین ابعادی، بدون بررسی ابعاد قانونی آن انجام شود.»

مایک پومپئو در پاسخ به این سوال که آیا کشتن قاسم سلیمانی بخشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران است و آیا ایران باید منتظر تکرار چنین وقایعی باشد گفت: «رئیس جمهور ترامپ خیلی صریح گفت که اگر ایرانی‌ها تصمیم بدی بگیرند ما پاسخ خواهیم داد. همانطور که این بار پاسخ دادیم.»

او افزود: «این پیام ما به ایران است که جان آمریکائیان را به خطر نیندازد. مساله مهم جان آمریکاییان است. نه فقط اتفاق این هفته بلکه هدف استراتژی ما حفظ جان آمریکایی‌هاست.»

مایک پمپئو در مورد ابعاد کارزار فشار حداکثری در مورد ایران گفت: «کارزار فشار حداکثری ما ابعاد مختلفی از جمله دیپلماتیک، اقتصادی، و نظامی دارد و از زمان خروج از توافق هسته‌ای، با جدیت آن را دنبال کرده‌ایم. ائتلاف‌های زیادی را - نه فقط با سه قدرت برتر اروپا، بلکه با تمامی کشورهای اروپا - در ورشو راه انداخته‌ایم و با ائتلاف تنگه هرمز ایران را منزوی کردیم.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین با تاکید بر ادامه یافتن تحریم‌ها گفت که در نتیجه فشار آمریکا، بودجه سال آینده ایران نمی‌تواند جوابگو باشد. وی همپچنین با اشاره به ابعاد امنیتی فشارهای آمریکا در منطقه و با متحدان آن، چند روز پیش دیدید که وقتی ایرانی‌های تصمیم بدی گرفته و یک آمریکایی را کشتند، ما به آن پاسخ دادیم.

مایک پمپئو افزود: «پرزیدنت ترامپ واضح گفته که ما هرگونه تهدیدی را جدی می‌گیریم. ما از تهدید و خطر آن با خبر هستیم؛ ولی اگر ایرانی‌ها تصمیم بد دیگری بگیرند، پرزیدنت آماده دادن پاسخی قاطع و صریح است. سیاست ما در مورد ایران برای حفظ امنیت آمریکا است و تصمیمی که در مورد سلیمانی گرفتیم جان خیلی‌ها را نجات داد.»

آقای پومپئو درباره صادر نشدن ویزای سفر به آمریکا برای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت که در این‌باره صحبت نمی‌کند و این مسئله به دفتر ویزای وزارت خارجه آمریکا مربوط است. او تاکید کرد که آمریکا به تعهداتش در چارچوب پروتکل‌های سازمان ملل “متعهد بوده است و همچنان متعهد خواهد ماند.”

دشمنی با فرهنگ ایران از طرف آمریکا نیست

دو خبرنگار درباره توییت اخیر دونالد ترامپ سوال کردند که در آن تهدید کرده بود اگر ایران به آمریکایی‌ها حمله کند، ۵۲ هدف را که از نظر فرهنگی برای ایرانیان مهم است در داخل ایران هدف قرار می‌دهد.

آقای پومپئو گفت: «من قبلا هم گفتم و الان هم تاکید می‌کنم که همه کارهایی که خواهیم کرد در چارچوب قوانین بین‌المللی خواهد بود.» «این آیت‌الله ها هستند که بیشتر از آمریکا به مراکز فرهنگی ایران ضربه زده‌اند. فرهنگ ایران را خدشه‌دار کردند. جشن کوروش را مختل کرده‌اند. دشمنی با فرهنگ ایران از طرف آمریکا نمی‌آید.»

آقای پومپئو گفت ایران با طالبان و شبکه حقانی ارتباط دارد و این صلح در افغانستان را دست‌نیافتنی کرده است: “بخشی از درگیری‌ها در افغانستان نیاز به توجه بیش‌تری دارد و آن بر می‌گردد به عملکرد جمهوری اسلامی ایران.”

او از آنچه “اقدامات تروریستی” ایران خواند انتقاد کرد و گفت که این عملکرد “مخل نظم جهانی” است.

وزیر خارجه آمریکا درباره فعالیت هسته‌ای ایران گفت وقتی آقای ترامپ وارد کاخ سفید شد ایران “در مسیر دستیابی” به سلاح هسته‌ای بود: “ما ایران را در موقعیتی قرار دادیم که هرگز در آن نبوده. دولت ما موضع متفاوتی با دولت قبلی آمریکا دارد و وظیفه ما این است که امنیت آمریکا و متحدانش را حفظ کنیم.”

منابع: بی بی سی، صدای آمریکا