به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۳، ۱۳۹۸

توضیح سفیر بریتانیا در مورد «علت حضورش» مقابل دانشگاه امیرکبیر

 راب مک ایر، سفیر بریتانیا در تهران
راب مک‌ایر٬ سفیر بریتانیا در ایران٬‌ تاکید کرد که در هیچ تجمعی شرکت نکرده است. او در حساب کاربری‌اش در توییتر توضیح داد که «در هیچ تظاهراتی شرکت» نکرده بوده و تنها به مراسم یادبود افرادی رفته که در «سانحه ناگوار سقوط هواپیما» کشته شده بودند. او همچنین تاکید کرد که نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شده است.

شب گذشته خبرگزاری تسنیم٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ خبر از آن داده بود سفیر بریتانیا در تهران که در محل تجمع معترضان به شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافری حضور یافته بود، بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.

وزارت خارجه بریتانیا این خبر را تایید کرد. دمنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، تاکید کرده بود که بازداشت راب مک‌ایر «بدون دلیل و توضیج» بوده و «نقض فاحش قوانین بین المللی» محسوب می‌شود.

در بیانیه خارجه بریتانیا آمده بود: «دولت ایران در حال عبور از یک گذرگاه مهم است. می تواند به حرکت خود به سوی وضعیتی منزوی و طرد شده با همه پیامدهای سیاسی و اقتصادی که این روش در پی دارد ادامه دهد، یا گام هایی برای رفع تنش و تعامل در مسیری دیپلماتیک بردارد.»

در گزارش خبرگزاری تسنیم تاکید شده است که سفیر بریتانیا قرار است روز یکشنبه توسط وزارت خارجه ایران «احضار و موضوع پی‌گیری شود.»

این خبرگزاری مدعی شده که راب مک‌ایر «در تجمع معترضان حاضر شده و اقدام به سازماندهی و تحریک و هدایت برخی اقدامات رادیکال و ساختارشکنانه کرده بود.»

صبح روز گذشته (شنبه) و پس آنکه ستاد کل نیروهای مسلح و رییس جمهوری طی دو بیانیه جداگانه تایید کردند مسئولیت شلیک به هواپیمای مسافربری اکراینی با جمهوری اسلامی است٬ قرارهایی برای تجمع مردم عزادار در شبکه‌های مجازی طرح شد.

در شهر تهران نیز در مقابل چندین دانشگاه تجمع‌هایی برای عزاداری شکل گرفت که پس از حمله نیروهای امنیتی و انتظامی٬ رنگ و بوی سیاسی و اعتراضی به خود گرفتند.

هواپیمای مسافربری اوکراین صبح چهارشنبه ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق سقوط کرد.

حمله موشکی ایران به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در حمله موشکی آمریکا در بغداد در ساعات اولیه بامداد روزچهارشنبه انجام شده بود.

ایران ابتدا گزارش ها از هدف گرفتن پرواز ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین از تهران به کی یف را تکذیب می کرد و یک سخنگوی دولت حتی کشورهای غربی را به «دروغگویی و مشارکت در جنگ روانی» متهم کرد.

هواپیمای مسافربری اکراین دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران در جنوب غربی این شهر هدف قرار گرفت و سقوط کرد.

قربانیان شامل دهها ایران و کانادایی، و همچنین از افغانستان، اوکراین، بریتانیا و آلمان بودند.

خبرنامه گویا