به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۲۵، ۱۳۹۸

سارا خادم‌الشریعه از تیم ملی شطرنج ایران کناره‌گیری کرد

سارا خادم‌الشریعه، عضو سابق تیم ملی شطرنج ایران
سارا خادم‌الشریعه از تیم ملی شطرنج ایران کناره‌گیری کرد و گفت از هر اعزام ملی که زیر نظر فدراسیون، کمیته المپیک و وزارت ورزش باشد انصراف می‌دهد. او پارسال در شطرنج سریع جهان نقره گرفت و در بخش برق آسا روی سکوی دوم ایستاد تا طلای مجموع را به دست بیاورد. دخالت سیاست در ورزش باعث شد امسال حاشیه‌‌های فراوانی برای شطرنج‌بازان ایران به وجود آید.

همزمان با برگذاری مسابقات جهانی در مسکو، پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج ایران مصاحبه‌ای انتقادی علیه خادم‌الشریعه با خبرگزاری مهر انجام داد و گفت او با حمایتش از فیروزجا درگیر حاشیه‌ شده‌ است.

خادم‌الشریعه درباره علیرضا فیروزجا به رسانه‌های بین‌المللی گفته بود: «تاسف‌آور است که او را از دست دادیم اما این تصمیمی صحیح برای آینده‌اش بود. چون از هیچگونه حمایتی برخوردار نبود. نه تنها او را به جلو سوق نمی‌دادند بلکه نوعی عقبگرد بود. امیدوارم بعضی چیزها در ایران تغییر کند، چون نمی‌خواهیم این اتفاق برای سایر بازیکنان رخ دهد».

خبرنگار هندوستانی از او موضوع عدم مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی پرسید و سارا پاسخ داد: «تصمیمی نیست که ما گرفته باشیم. این از عهده ما خارج است. واقعاً امیدوارم تغییراتی رخ بدهد».

او حالا درباره خداحافظی‌اش می‌گوید: «چند سالی است با هزینه شخصی در مسابقات بین‌المللی به نام ایران شرکت می‌کنم و این روال ادامه خواهد داشت اما از این پس از حضور در هر مسابقه ملی که تحت نظر فدراسیون، وزارت ورزش یا کمیته المپیک باشد انصراف می‌دهم».

خادم‌الشریعه در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «این به معنای تغییر ملیت نیست. می‌خواهم در فضایی آرام، بدون فشار و استرس و تهدید، فقط روی کارم تمرکز کنم. نمی‌گذارند، نمی‌فهمند و نخواهند فهمید».

او تاکید کرد قصد مهاجرت ندارم. دلایل خداحافظی‌ام برای کسانی که باید ببینند روشن است، «شاید نمی‌خواهند ببینند و این تصمیم آنهاست».

خادم‌الشریعه به اتفاق میترا حجازی‌پور و آتوسا پورکاشیان نمایندگان تیم ملی ایران در مسکو بودند که حالا میترا اخراج شده، سارا استعفا داده و آتوسا هم که پس از مدت‌ها دوری به تیم ملی پیوسته بود، مقیم آمریکاست.

میترا حجازی‌پور در جریان این مسابقات بدون رعایت حجاب اسلامی به مصاف حریفانش رفت تا اولین زن ورزشکار بی‌حجاب جمهوری اسلامی ایران در تاریخ رقابت‌های جهانی باشد.

نظیر این اتفاق پس از انقلاب اسلامی در هیچ رقابت رسمی که ورزشکاران زن در قالب «تیم ملی ایران» حضور داشته باشند، رخ نداده بود.

علیرضا فیروزجا در مسکو با خروج از ذیل پرچم جمهوری اسلامی، با پرچم فدراسیون جهانی بازی کرد و موفق شد مدال نقره بخش سریع را نصیب خود کند.

پرهام مقصودلو و امین طباطبایی نیز در اسپانیا با رقیب اسرائیلی بازی کردند و با اینکه به برتری رسیدند، باعث ممانعت وزارت ورزش از اعزام تیم مردان ایران به مسابقات جهانی شد.

شهره بیات سرداور ایرانی مسابقات قهرمانی جهان نیز بدون حجاب به قضاوت پرداخت و بنابر اعلام پدرش که مدیر دیگر به ایران بر نمی‌گردد.

پیش از این نایجل شورت نایب رییس فیده تاکید کرده بود که فدراسیون جهانی «اهداف سیاسی را تحمل نمی‌کند و در صورتی که در ایران تغییراتی رخ ندهد اقدامات قاطعانه‌ای صورت خواهد گرفت».

رادیو فردا