به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۷، ۱۴۰۰

اذعان معاون وزیر کشور به افزایش میل به تغییرات اساسی در ایران

 
به گفته معاون وزیر کشور در سالیان اخیر تاب‌آوری مردم ایران کاهش یافته و میل به ایجاد تغییرات اساسی در حال افزایش است. او می‌گوید بی‌اعتمادی مردم به کارآمدی حکومت دینی در مقابله با چالش‌های موجود یک زنگ خطر است.


تقی رستم‌وندی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی در همایشی که با همکاری دانشگاه شاهد و در این وزارت‌خانه برگزار شد به ارائه آماری از افزایش آسیب‌های اجتماعی در ایران و کاهش تاب‌آوری مردم به خاطر تشدید فشارهای اقتصادی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام صبح یک‌شنبه، ۲۶ دی ماه با حضور وزیر کشور، احمد وحیدی، شماری از معاونان او و تعدادی از نمایندگان مجلس کار خود را آغاز کرد.

رئیس سازمان امور اجتماعی در این همایش گفت در پژوهش‌های سال‌های اخیر شاخص‌هایی از جمله درباره میل به مهاجرت به دست آمده که "تا حدود زیادی نگران‌کننده" هستند.

میل به تغییرات اساسی، گرایش به حکومت غیردینی

تقی رستم‌وندی می‌گوید میل به ایجاد تغییرات اساسی در ایران رو به افزایش است. او شاخص میل به اعتراض را یکی دیگر از مولفه‌های نگران‌کننده خواند.

معاون وزیر کشور با اشاره به شاخص گرایش به حکومت غیر دینی گفت: «اگر احساس کنیم به دلیل ناکارآمدی‌ها، نگرش مردم به سمتی می‌رود که گویا حکومت دینی در حل چالش‌های کشور موفق نیست و شاید حکومت دیگری نظیر حکومت سکولار و غیر دینی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، آن زمان زنگ خطر برایمان به صدا در می‌آید.»

جمهوری اسلامی خود را حکومتی دینی مبتنی بر احکام شیعی معرفی می‌کند و در بیش از چهار دهه گذشته نه تنها در مقابله با چالش‌ها ناکارآمد بوده که به معضلاتی مانند فساد و فقر هم دامن زده است.

میل به اعتراض "هنجارشکنانه"

تقی رستم‌وندی با اشاره به شاخص میل به اعتراض گفته است: «این اعتراض می‌تواند در قالب رفتارهای هنجارشکنانه یا کج‌روی خود را نشان دهد. از سوی دیگر ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب‌آوری مردم کاهش پیدا کرده است.»

در سال‌های اخیر دامنه و شدت اعتراض‌های اجتماعی در ایران گسترش یافته و  فاصله زمانی میان آنها مدام کوتاه‌تر می‌شود. یکی از ویژگی‌های حرکت‌های اعتراضی، به خصوص از سال ۹۶ به این سو، سویه ضد حکومتی گرفتن سریع آنها بوده که ظاهرا "هنجارشکنانه و کج‌روی" خوانده می‌شود.

به گفته رئیس سازمان امور اجتماعی ۴۰ تا ۴۵ درصد شهروندان معتقدند نه مردم و نه مسئولان قانون را رعایت نمی‌کنند و ۵۰ درصد آنها اعتقاد دارند که میزان تحقق عدالت و برابری در جامعه کم است.

افزایش فقر و حاشیه‌نشینی در حکومت دینی

ناکارآمدی حکومت دینی ایران در افزایش شدید فقر و بدمسکنی نیز خود را نشان می‌دهد. وزارت کار مهرماه امسال در گزارشی اعلام کرد بیش از یک سوم جمعیت ایران در فقر مطلق به سر می‌برند.

فرشاد مومنی، رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد نیز آبان ماه با استناد به تازه‌ترین پژوهش‌ها گفته بود در دوره سه ساله بین سال‌های ۹۶ تا ۹۹ جمعیت زیر خط فقر ایران بیش از دو برابر شده است.

اکنون رئیس سازمان امور اجتماعی حاشیه‌نشینی را یکی از آسیب‌های اجتماعی عنوان کرده و می‌گوید ۱۱ تا ۱۳ میلیون نفر در ایران در "سکونت‌گاه‌های غیررسمی" زندگی می‌کنند که باید برای ساماندهی آنها اقدام شود.

مصرف الکل، خودکشی، سقط ‌جنین

رئیس سازمان امور اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش مصرف الکل در ایران اشاره کرد و گفت برآورد می‌شود بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله الکل مصرف می‌کنند که تعدادشان به حدود پنج میلیون نفر می‌رسد.

تقی رستم‌وندی همچنین گفته است در سال حدود ۱۰۰ هزار نفر در ایران خودکشی می‌کنند که بین پنج هزار تا پنج هزار و ۵۰۰ نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند و این روند یک "سیر صعودی" دارد که باید کنترل شود.

او  می‌گوید مطابق آمار وزارت بهداشت هر سال ۲۳۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود اما برخی پژوهش‌ها تعداد آنها را ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مورد در سال برآورد می‌کنند.

نوشیدن الکل، خودکشی و سقط جنین اقدام‌هایی هستند که در جمهوری اسلامی از نظر قوانین برگرفته از احکام شرعی حرام و ممنوع به شمار می‌روند.

دویچه وله فارسی