به کجا شکایت کنیم؟
***
داستان دریافت اجباری پول از اولیای دانشآموزان در مدارس دولتی تازگی ندارد و هر سال دست کم دو بار، یک بار در ابتدای مهر و زمان ثبتنام دانشآموزان در مدارس و بعد هنگام دریافت کارنامهها اوج میگیرد؛ موضوعی که وزارت آموزش و پرورش همیشه اجباری بودن آن را انکار و به والدین توصیه میکند گزارشهای تخلف مدیران برای دریافت شهریه اجباری در مدارس دولتی را به وزارتخانه بدهند.
مهر ۱۴۰۰، در شرایطی که هنوز حتی آغاز آموزش حضوری در مدارس بعد از دو سال شیوع ویروس کرونا قطعی نشده بود، بازهم مدیران مدارس دولتی در سراسر کشور مبالغی، از ۱۵۰ هزار تا یک میلیون تومان را در مقابل ثبتنام دانش آموزان درخواست کردند.
چرا مدارس دولتی بودجه خود را از مردم تامین میکنند؟
توجیه این روند هم همیشه کمبود بودجه اداره مدارس و ناچاری برای جبران آن از جیب پدر و مادرها بوده است.
وزارت آموزش و پرورش در سالهای گذشته در مقایسه با دیگر نهادهای دولتی کمترین سهم را در افزایش بودجه خود نسبت به سال قبل داشته است.
در این میان، همیشه هم بین ۸۶ تا ۹۸ درصد بودجه این نهاد بزرگ صرف پرداخت حقوق کارکنان و تنها دو تا چهار درصد آن برای سرانه دانشآموزی و کیفیت آموزش شده است.
عجیبتر آن که حتی همین میزان بودجه مصوب آموزش و پرورش برای سرانه دانشآموزی هم به حساب مدارس واریز نشده و وزارت آموزش و پرورش وظیفه تامین هزینهها را به گردن مدیران مدارس دولتی انداخته است.
«نجات بهرامی»، معلم سابق آموزش و پرورش و از فعالان صنفی فرهنگیان با بیان این مطلب، به «ایرانوایر» میگوید: «تقریباً در هیچ سالی وزارت آموزش و پرورش سهم قانونی سرانه دانشآموزی را به مدارس پرداخت نکرده است و به جای آن، در جلسات خصوصی از مدیران این مدارس میخواهد هزینه خود را از جیب اولیای دانشآموزان تأمین کنند. در مقابل، هر وقت هم که مدیران آموزش و پرورش از سوی رسانهها مورد پرسش قرار گرفتهاند، دریافت پول از اولیای دانشآموزان در مدارس دولتی را مخالف قانون اساسی اعلام کرده و از آنها خواستهاند که به ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گزارش دهند تا مدیر مربوطه درباره دریافت اجباری پول پاسخگو باشد.»
چرا به شکایات مردم رسیدگی نمیشود؟
با وجود گستردگی گلایه مردم از اجبار برای پرداخت پول به مدارس دولتی در برابر ثبتنام و دریافت کارنامه فرزندان خود، ولی چرا خبری از قطع یا حتی کاهش این روند در بین این مدارس نیست. آیا والدین دانشآموزان شکایت خود را ثبت میکنند؟ آیا آموزش و پرورش به شکایتهای ثبت شده در ادارات استانها رسیدگی میکند؟
نجات بهرامی میگوید: «والدین دانشآموزان معمولاً به دلیل نگرانی از بروز بدرفتاری علیه فرزندان خود، از ثبت شکایت از اولیای مدارس در ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش صرفنظر میکنند. تنها در برخی موارد اندک مسوولان ادارات آموزش و پرورش راضی به بازگرداندن پول پرداخت شده به والدین دانشآموزان میشوند. دلیل دوم، کم بودن شکایتها از این رفتارها این است که اولیای دانشآموزان میدانند مدارس بودجه کافی برای ارایه امکانات آموزشی به فرزندان آنها را ندارند و بنابراین خود را به پرداخت این مبالغ، ناگزیر میبینند.»
توصیه نجات بهرامی، کارشناس آموزش و پرورش به اولیای دانشآموزان مدارس دولتی که در روزهای اخیر به دلیل عدم پرداخت پول موفق به دریافت کارنامه فرزندان خود از مدارس دولتی نشدهاند، این است که حتماً شکایت خود را به واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش محل زندگی خود ارایه کنند.
ایران وایر