به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۰۴، ۱۴۰۰

نرگس محمدی: '۸ سال زندان، ۷۰ ضربه شلاق و ۲ سال محرومیت از ارتباط مخابراتی'

شنیده‌ها از 'محکومیت تازه' برای نرگس محمدی 

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر از سال ۸۰ تا کنون، چهار بار به خاطر فعالیت های خود به زندان افتاده که آخرین بار، ۸ سال و نیم به طول انجامیده بود

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، در توییتی گفته که "براساس شنیده‌ها همسرش در دادگاهی ۵ دقیقه‌ای به ۸ سال زندان و بیش از ۷۰ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت از ارتباط مخابراتی محکوم شده است."

تقی رحمانی در این مورد به بی‌بی‎‌سی فارسی گفت که از آن جایی که روز گذشته اجازه تماس تلفنی نرگس محمدی از وی گرفته شد. نمی‌تواند صدور این حکم را تایید کند اما او موضوع مربوط به ابلاغ این حکم را از طریق زندانیان دیگر که تماس تلفنی داشتند، شنیده است.

آقای رحمانی می‌گوید که در صورت صحت این خبر ، این حکم علاوه بر محکومیت ۳۰ ماه زندان و شلاقی است که برای خانم محمدی در خرداد ماه گذشته صادر شده است.

آقای رحمانی حکم "دو سال ممنوعیت از ارتباط مخابراتی" را "مبهم" و بی‌سابقه توصیف کرد. او گفت که همین الان هم نرگس امکان تماس تلفنی با خانواده و بچه هایش را که در پاریس هستند، ندارد.

خرداد ماه گذشته، در حالیکه شکایت خانم محمدی از مسئولان زندان اوین به جایی نرسید، اما دادگاهی او را به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)، تحصن در دفتر زندان، تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)، تخریب شیشه‌ها، افترا و ایراد ضرب و جرح" به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد.

خانم محمدی، آبان ماه امسال و در جریان برگزاری مراسم یادبودی برای ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان دو سال پیش، توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شده است.

او حدود دو ماه در سلول انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین بدون امکان تماس تلفنی با خانواده زندانی بود.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

از پادکست رد شوید و به خواندن ادامه دهید
پادکست
رادیو فارسی بی‌بی‌سی
رادیو فارسی بی‌بی‌سی

پادکست چشم‌انداز بامدادی رادیو بی‌بی‌سی

برنامه ها

پایان پادکست

پیش‌تر آقای رحمانی به نقل از نرگس محمدی گفته بود که اتهام جدید "جاسوسی برای عربستان" به پرونده این فعال حقوق بشر اضافه شده است.

آقای رحمانی گفته بود که این اتهام به این دلیل به او زده شده که سال گذشته نمایندگان پارلمان نروژ او را در کنار لجین الهذلول، فعال مدنی زن عربستان سعودی به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی کردند.

سه روز پیش گفته شد که پس از حدود دو ماه حبس در سلول انفرادی در اوین، او به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

آقای رحمانی وضعیت زندان قرچک ورامین و سالن شماره هشت آن را "بسیار بد" توصیف کرد و گفت که فرستادن نرگس به زندان قرچک ورامین که در حقیقت "یک سوله بدون پنجره است و تلفن آن در حیاط قرار دارد" را "نوعی تبعید" برای خانم محمدی دانست.

تقی رحمانی در گفتگو با بی‌بی‌سی می‌گوید که آیت الله خامنه‌ای و حکومت جمهوری اسلامی در پی گرفتن "انتقام سخت" از فعالان حقوق بشر زندانی از جمله نرگس محمدی است.

نرگس محمدی مهرماه سال ۱۳۹۹ پس از هشت سال زندان با استفاده از قانون کاهش مجازات حبس از زندان زنجان آزاد شد ولی از حق داشتن گذرنامه و خروج از کشور محروم بود.

او پس از آزادی به فعالیت‌های خود در زمینه حقوق بشر ادامه داد و فعالانه با خانواده های زندانیان سیاسی و همچنین کشته‌شدگان اعتراضات سال‌های اخیر در ایران دیدار و با اعتراضات و دادخواهی آنها همراهی کرد.

آقای رحمانی می‌گوید که در طول بازجویی‌ها به نرگس محمدی گفتند که همه فعالیت‌های او پس از آزادی از زندان "جرم بوده است."

همزمان گروهی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران در ایران با امضا بیانیه‌ای نسبت به ادامه فشار بر همه زندانیان سیاسی هشدار دادند.

این گروه روز یکشنبه سوم بهمن ماه منتشر شده امضا کنندگان می‌گویند که در ادامه "ده‌ها هشدار پیشین"، نگرانی خود را از "ادامه تضییقات و فشارها بر زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله کیوان صمیمی، نرگس محمدی، عالیه مطلب زاده، اسماعیل عبدی، اسماعیل گرامی، محمد تقی فالحی، شاپور احسانی راد، مهدی محمودیان و صدها زندانی دیگر ابراز می‌کنند."

نرگس محمدی، از جمله صریح‌ترین منتقدان حکومت جمهوری اسلامی ایران است.

او پیشتر سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران بود. این کانون را شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل بنیان گذاشته است.

خانم محمدی که دانش‌آموخته فیزیک جامدات است اما در سالهای گذشته در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کند. او در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه آندره ساخاروف شد.

بی بی سی  فارسی