به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۱۶، ۱۴۰۰

وزیر خارجه آلمان در واشنگتن: ایران اعتماد را تضعیف کرده

 

وزیر خارجه آلمان

وزیر خارجه آلمان در سفری به واشنگتن هشدار داده است که وقت برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای برجام محدود است.

همزمان یک وبسایت خبری در اسرائیل به نقل از یک مقام کابینه امنیتی گزارش می دهد که به نتیجه رسیدن گفتگوهای وین به نفع اسرائیل خواهد بود.

خانم بائربوک روز چهارشنبه در اولین سفر خود به عنوان وزیر خارجه آلمان به آمریکا، با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

او در این ملاقات بر اهداف مشترک دو کشور در ارتباط با ایران و تلاش ها برای احیای توافق هسته ای در مذاکرات وین تاکید کرد.

خانم بائربوک اظهار نظر کرد که ایران اعتماد موجود در مذاکرات را "تا حدود زیادی هدر داده است."

با این حال وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه گفته بود که دور هشتم مذاکرات وین در طول هفته قبل پیشرفت هایی داشته است.

در طول پنج هفته ای که از شروع مرحله تازه مذاکرات بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی می گذرد، به ندرت گزارشی از پیشرفت در این گفت وگوها منتشر شده است.

همزمان رسانه های اسرائیلی گزارش می دهند که رئیس اطلاعات ارتش این کشور به تازگی در نشست کابینه امنیتی گفته است که به نتیجه رسیدن مذاکرات برای مهار برنامه اتمی این کشور در ازای رفع تحریم ها به نفع اسرائیل خواهد بود.

وبسایت خبری "والا" (Walla) به نقل از دو وزیر کابینه که از آنها نام نبرد نوشت که ژنرال آهارون هالیوا گفته که احیای برجام برای اسرائیل بهتر از فروپاشی گفت و گوهاست.

بنابه این گزارش او همچنین اظهار نظر کرده که احیای برجام، به اسرائیل فرصت می دهد تا برای سناریوهای مختلف در صورت اوج گیری تنش با ایران آماده شود.

مقام های اسرائیلی بارها با روند جاری مذاکرات وین مخالفت کرده اند.

با این حال نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل هفته پیش گفت که از اساس با توافق با ایران مخالف نیست، اما قدرت‌های جهانی باید موضع مقتدرتری در برابر تهران در پیش گیرند.

نخست وزیر اسرائیل استدلال کرده که ایران در مذاکرات جدی نیست و تلاش می‌کند برای توسعه برنامه هسته‌ای وقت بخرد.

از طرف دیگر نشریه آمریکایی اَکسیوس گزارش می دهد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در جریان سفر اخیر خود به اسرائیل گفته که باید برای مهار برنامه اتمی ایران تهدید مکانیسم موسوم به ماشه را حفظ کرد.

این نشریه به نقل از سه مقام اسرائیلی به این موضوع اشاره می کرد.

به نوشته اکسیوس آقای سالیوان در جریان دیدار روز ۲۲ دسامبر با مقام های اسرائیلی گفت که خیلی نگران است چون ایرانی ها احساس می کنند به امکان گریز و حرکت به سوی سلاح اتمی نزدیک تر شده اند.

او گفت نمی داند که آیا افزایش فشار آمریکا به تغییر رفتار ایران منجر خواهد شد یا کاهش آن، اما افزود که تهدید تحریم های مکانیسم ماشه سازمان ملل- علاوه بر تهدید اقدام نظامی - باید برای منصرف کردن ایران از غنی سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد به کار گرفته شود.

ایران پافشاری می کند به دنبال سلاح های هسته ای هسته ای نیست.

مکانیسم ماشه چیست؟

طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، هر یک از طرف‌های توافق می‌توانند به کمیسیون مشترک شکایت کنند، و این کمیسیون برای حل و فصل موضوع پانزده روز فرصت دارد؛ مسائل حل و فصل نشده به وزیران خارجه ارجاع داده می‌شود، که پانزده روز دیگر فرصت دارند.

سپس کمیسیون مشترک پنج روز دیگر فرصت دارد تا مسئله را حل و فصل کند. اگر پس از این فرایند ۳۵ روزه، طرف شاکی هنوز راضی نباشد، می‌تواند موضوع را به عنوان تخطی چشم‌گیر از توافق، به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند، و این شورا باید ظرف ۳۰ روز درمورد قطعنامه‌ای برای ادامه‌ تعلیق تحریم‌ها رای بدهد - قطعنامه‌ای که طرف شاکی می‌تواند وتو کند (به جز آلمان که عضو دائم شورای امنیت نیست)، و به این ترتیب، تحریم‌ها به جای خود برگردند.

پیوست یکم برجام، مکانیسم منحصربه‌فردی برای دست‌رسی آژانس به سایت‌های مشکوک ظرف ۲۴ روز از طریق کمیسیون مشترک تعیین کرده‌است که طبق آن، نتیجه همکاری نکردن ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود.

این دو شرط مطرح شده در برجام، مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خود‌به‌خودی تحریم‌ها (Snapback) هم خوانده می‌شوند.

بی بی سی  فارسی