به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۰، ۱۴۰۰

مراسم خاکسپاری بکتاش آبتین تحت فشار نیروهای امنیتی برگذار شد

کانون نویسندگان ایران اعلام کرده است که با فشار نیروهای امنیتی که خواستار برگزاری سریع‌تر مراسم خاکسپاری بکتاش آبتین، نویسنده زندانی، بوده‌اند، این مراسم که قرار بود روز دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه برگزار شود، امروز ساعت سه بعد از ظهر برگذار شده است.

در ویدئوهایی که از این مراسم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، حاضران شرکت‌کننده در مراسم شعارهایی چون «درود بر آبتین مرگ بر ظالمین» و «مرگ بر حکومت آدمکش» سر دادند. کانون نویسندگان ایران پیش‌تر حکومت ایران را مسئول مرگ این نویسنده زندانی دانسته بود.

بکتاش آبتین که با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به شش سال زندان محکوم و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و در اوج بحران شیوع کووید ۱۹ برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد، پس از ابتلا به کرونا و تاخیر در روند درمان، روز ۱۸ دی ماه جان باخت.

شب گذشته نیز نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، تجمع سوگواران بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان در برابر بیمارستان ساسان تهران را بر هم زد.

آقای آبتین در طول یک سال گذشته دو بار به کرونا مبتلا شد و خانواده او سرانجام موفق شدند در روز ۲۲ آذر امسال با دریافت مرخصی او را از زندان به بیمارستان منتقل کنند.در بخشی از این تجمع اکبر معصوم‌بیگی، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان به ستایش از این زندانی پرداخت و گفت بکتاش آبتین «تا جان در بدن داشت برای آزادی کوشید و هرگز قدمی به پس نگذاشت این را نیروهای امنیتی به خوبی می دانند.»

وضعیت سلامتی آقای آبتین روز ۱۱ دی به وخامت گذاشت و در پی انجام «آزمایش گازهای خونی و اسیدوز تنفسی»، پزشکان تصمیم گرفتند او را به کمای مصنوعی ببرند.

کانون نویسندگان پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود که وضعیت جسمانی بکتاش آبتین به دلیل عدم رسیدگی و دسترسی به‌موقع به مراقبت‌های پزشکی و همچنین اعزام دیرهنگام به بیمارستان توسط مسئولان زندان، به این مرحله «سخت نگران‌کننده» رسیده است.

در دو هفته گذشته همزمان با وخامت حال این نویسنده فیلمساز، بر تلاش‌ها و خواسته‌ها برای آزادی و رسیدگی بهتر به وضعیت سلامتی او افزوده شده بود.

از جمله انجمن قلم (پِن) آمریکا روز جمعه به‌ همراه ۱۸ نهاد مدافع آزادی بیان و حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر وضعیت جسمی وخیم بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز ایرانی، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او و دیگر زندانیان سیاسی شدند.

در این نامه سرگشاده همچنین از حکومت ایران به دلیل انتقال آقای آبتین و رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو دیگر کانون نویسندگان، به زندان در شرایط همه‌گیری کرونا به‌شدت انتقاد شده بود.

انجمن قلم آمریکا شهریورماه امسال جایزه «آزادی نگارش/باربی» خود را به طور مشترک به این سه عضو زندانی کانون اهدا کرد.

کانون نویسندگان ایران پیشتر بارها تاکید کرده است که مسئولیت جان آقای آبتین و دیگر نویسندگان زندانی، مستقیماً متوجه حکومت جمهوری اسلامی و برخی نهادهای وابسته به آن است.


رادیو فردا