به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۲۹، ۱۴۰۰

جنجال‌ در آستانه سفر ابراهیم رئیسی به مسکو

 کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو ضمن ستاش از ولادیمیر پوتین گفت: 
«ایرانی‌ها هر چه فحش می‌دهند، به دوران تزار است»
 روابط ایران و روسیه و نفوذ و برتری همسایه شمالی که همواره از نگاه ایرانیان با دید استعماری ارزیابی شده است، اکنون در آستانه سفر رسمی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به مسکو به کانون انتقادات عموم و نخبگان ایرانی تبدیل شده، تا جایی که سفیر ایران در مسکو طی اظهاراتی جنجالی در توجیه این روابط عمده خشم ایرانی‌ها را تاریخی و نسبت به روسیه تزاری عنوان کرد.

تنها دو روز پس از به مرحله اجرایی درآمدن قرارداد 25 ساله ایران با چین که در حافظه تاریخی ایرانی‌ها به عنوان قرارداد ترکمنچای دوم به ثبت رسیده است، این بار ابراهیم رئیسی، چهارشنبه، 19 ژانویه 2022 در راستای راهبرد نگاه به شرق کشورش که بر خلاف شعارهای کهنه نه شرقی نه غربی آن در سفری جنجال‌برانگیز به مسکو می‌رود.

این سفر رئیسی که از مدت‌ها پیش بحث‌های زیادی را در میان عموم و نخبگان ایرانی برانگیخته است در حالی انجام خواهد شد که از یک سو بسیاری از مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی رابطه مسکو با تهران را یک رابطه استعماری و در تضاد با منافع ملی کشورشان توصیف می‌کنند و از سوی دیگر حامیان دولت اصول‌گرای رئیسی آن را سفری حائز اهمیت راهبردی و برد‌- برد می‌خوانند.

در این راستا کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره ماهیت روابط ایران و روسیه، ضمن ستایش از شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفت: «ایرانی‌ها هر چه فحش می‌دهند، به دوران تزار است.»

کاظم جلالی درباره روابط ایران و روسیه افزود: «روسیه نوین تحت رهبری پوتین با روسیه تزاری فرق دارد، هر دو مقابل غرب ایستاده‌اند و نگاه دولتمردان پوتین به دولت رئیسی نیز مثبت است.»

جلالی طی گفت‌وگو با روزنامه «ایران» انتقاد علیه روسیه را ناشی از ماشین عملیات روانی و تبلیغاتی انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها دانست و گفت آنان می‌خواهند «با نشر روزافزون سیمای روس شرور، نفرت از روسیه و تبلیغ اینکه روس‌ها بد و خطرناک و غیرقابل اعتماد و غیرقابل پیش‌بینی هستند را تبلیغ کنند.»

روزنامه‌های وابسته به حکومت ایران نیز در یادداشت‌های متعددی در حمایت از روابط ایران و روسیه به اصلاح‌طلبان پاسخ داده‌اند. هرمز راسخی در یادداشتی در پایگاه تحلیلی خبری «هم‌اندیشی» با ذکر این که سفر ابراهیم رئیسی به فدراسیون روسیه «رنگ و بوی سیاسی دیگری دارد» اصلاح‌طلبان را «غرب‌گرای وطنی» نامید که به قول او «علاقه وافری به کدخدای پرمدعای جهانی دارند» و در این راستا «فریاد وا‌اسفایشان گوش فلک را کر کرده است.»

طرز واکنش‌ مقامات و رسانه‌های وابسته به حکومت ایران به روشنی نشان از مخالفت افکار عمومی ایرانیان با گسترش روابط ایران و روسیه دارد. این واکنش‌های مقامات نظام عمدتا در جهت توجیه این روابط در آستانه انجام سفر رئیسی به مسکو صورت می‌گیرد.

صرف‌نظر از مناقشات جناح‌های سیاسی در ایران پیرامون سفر ابراهیم رئیسی به روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز از طرفی، دیدار رئیسی با پوتین را بسیار مهم قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار «ایرنا» از مسکو، لاوروف جمعه گذشته در نشست مطبوعاتی خود ضمن تاکید بر ضرورت از سر گیری مراودات سیاسی بین تهران و مسکو، گفت: «در دیدار سران ایران و روسیه، همه مسائل مربوط به دستورکار روابط ایران و روسیه مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «ایران و روسیه طرح‌های مشترک زیادی دارند و در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه نیز در این مورد اقدامات جریان دارد.» لاوروف همچنین یادآور شد که بی‌شک در بین مسائل بین‌المللی موضوعاتی نظیر برجام و امنیت منطقه خلیج در دیدار سران ایران و روسیه مطرح خواهد شد.

به گفته سخنگوی دولت ایران ابراهیم رئیسی، در چارچوب سفر خود به روسیه علاوه بر دیدار با ولادیمیر پوتین، در دوما، پارلمان روسیه نیز سخنرانی خواهد کرد.

العربیه