به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۸، ۱۴۰۰

قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین نرخ در بیش از ۷ سال گذشته رسید

 با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و حمله اخیر حوثی‌ها در یمن، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته و به بالاترین نرخ از سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است.

از پیامدهای اتفاقات اخیر در بازار نفت نگرانی از محدود شدن عرضه نفت است که به بالا رفتن قیمت منجر شده است.



در معاملات صبح امروز هر بشکه نفت برنت با افزایش حدود یک دلار به ۸۷ دلار و ۳۳ سنت رسید که بالاترین نرخ از حدود بیش از هفت سال پیش تاکنون بوده است.

هر بشکه نفت غرب آمریکا برای معاملات آتی هم یک دلار و ۳۶ سنت گرانتر شد و به بیش از ۸۵ دلار رسید.

آخرین باری که قیمت نفت به این ارقام رسیده بود به اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی برمی‌گردد.

نگرانی از کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی پس از حمله حوثی‌های یمن به امارات متحده عربی تشدید شد.

حوثی‌ها پس از این حمله تهدید کردند تاسیسات بیشتری را هدف قرار خواهند داد که امارات در پاسخ گفت "حق پاسخ" به این حملات را برای خود محفوظ می‌دارد.

شرکت ملی نفت ابوظبی گفته بود برنامه تداوم کاری را برای اینکه خللی در عرضه محصولات نفتی و مشتقات آن به مشتریان داخلی و بین‌المللی وارد نشود، در دستور کار دارد.

بعضی از کشورهای عضو سازمان اوپک به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری و اختلال در عرضه خواهان افزایش سقف مجاز تولید هستند؛ اعضای اوپک پلاس پیشتر درباره افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه فوریه به توافق رسیده بودند.

با آغاز همه‌گیری شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ و کاهش تقاضای جهانی که به افت قیمت نفت منجر شد، کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندکان بزرگ غیر عضو تصمیم گرفتند تولید روزانه خود را حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش دهند که با بهبود تقاضا، تولید این کشورها بصورت تدریجی افزایش یافت.

گلدمن ساکس، موسسه خدمات مالی و بانک آمریکایی پیش‌بینی کرده ذخایر نفتی تا تابستان امسال به کمترین میزان از سال ۲۰۰۰ میلادی برسد؛ بر این اساس تخمین زده شده ممکن است قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار را هم امسال ببیند.

بهبود قیمت در بازار نفت در حالیست که این بازار از ابتدای همه‌گیری روزهای پرتلاطمی را سپری کرده است؛ در آوریل سال ۲۰۲۰ و در آغاز همه‌گیری با بسته شدن مرزها و فعالیت‌های صنعتی قیمت هر بشکه برنت به زیر ۲۵ دلار هم رسیده بود.

بسیاری از شرکت‌های نفتی مجبور شدند هزینه‌های خود را کاهش دهند و نیروهای خود را تعدیل کنند.

موج اخیر افزایش قیمت نفت به ورود واکسن برمی‌گردد که چشم‌انداز مثبتی را روی این بازار گشود.

بی بی سی  فارسی