به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۱۷، ۱۴۰۰

توقایف خطاب به پلیس: بدون هیچ هشداری به تظاهرکنندگان مسلح تیراندازی کنید

 قاسم توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان
قاسم توقایف، رئیس‌جمهور قزاقستان روز جمعه ۷ ژانویه (۱۷ دی) در نطقی تلویزیونی تصریح کرد، به نیروهای پلیس و امنیتی دستور داده است در صورت ادامه ناآرامی‌ها "بدون هیچ هشداری به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کنند".

او در این رابطه از از حمله ۲۰ هزار "مجرم" به آلماتی و تشکیل یگان ویژه‌ای برای پیگرد آنان سخن گفت و افزود: «به سازمان‌های مجری قانون و ارتش دستور دادم که بدون هیچگونه هشدار و اخطاری به عناصر مسلح در اعتراضات سراسر کشور تیراندازی کنند.»


رئیس‌جمهور قزاقستان تظاهرکنندگان را "تروریست‌هایی" خواند که "از خارج هدایت می‌شوند". او گفت: «ما با غارتگران و تروریست‌هایی سروکار داریم که آموزش دیده‌اند و باید از میان برداشته شوند. این اتفاق به زودی روی خواهد داد.»

او در مورد گشایش باب گفت‌وگو با تظاهرکنندگان اضافه کرد «چه احمقانه! با مجرمان و قاتلان چه مذاکرات و گفت‌وگویی می‌توان انجام داد؟»

دفتر توقایف نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوضاع کشور با عملیات "ضدتروریستی" تحت کنترل در‌آمده و نظم و قانون دوباره برقرار شده است.

بنا بر این بیانیه اقدامات دولت برای مقاله با ستیزه‌جویان ادامه می‌یابد، زیرا "تروریست‌ها هم‌چنان از سلاح استفاده می‌کنند و به اموال عمومی ‌آسیب می‌رسانند".

قزاقستان چندین روز است که شاهد نآرامی‌هایی خشونت‌آمیز و مرگبار است. اعتراضات گسترده در آلماتی از اوایل ژانویه آغاز شد.

مردم در اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان‌ها آمدند و دست به تظاهرات زدند؛ تظاهراتی که به شهر‌های دیگر سرایت کرد و با درگیری شدید با پلیس و نیروهای امنیتی توأم بود.

وزارت کشور قزاقستان در بیانیه‌ای از کشته شدن ۲۶ تن از "جنایتکاران مسلح" و دستگیری بیش از ۳۰۰۰ نفر از معترضان خبر داد.

دادستانی کل قزاقستان نیز در اطلاعیه مشابهی گفت که ۱۸ مامور گارد ملی در جریان اعتراضات پنج روز اخیر کشته شده‌ و نزدیک به ۷۵۰ تن از آنان زخمی شده‌اند.

 دویچه وله فارسی