به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۹، ۱۴۰۰

معلمان سراسر ایران در اعتراض به برآورده نشدن خواسته‌های خود تحصن کردند

 

در آغاز اعتراضی چند روزه، معلمان سراسر ایران روز شنبه، ۹ بهمن، در ده‌ها شهر ایران در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود تحصن کرده و از رفتن به کلاس‌ها سر باز زدند.

اعتراض معلمان یکی از ادامه‌دار‌ترین اعتراضات صنفی در تاریخ جمهوری اسلامی بوده و به‌ویژه در چند ماه گذشته با جدیت دنبال شده است.

تحصنِ روز شنبه در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران انجام می‌شود و قرار است در روز یک‌شنبه، ۱۰ بهمن، نیز تکرار شود.

در این تحصن سراسری معلمان ده‌ها مدرسه از شهرها و روستاهای مختلف ایران به صورت حضوری و آنلاین دست از کار کشیده و از برگزاری کلاس‌های درس خودداری کرده‌اند.

به نوشته محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران، این تحصن دست‌کم در ۲۰۰ شهر و منطقه و ناحیه در حال برگزاری است.

در تصاویر منتشرشده از تحصن معلمان آن‌ها مطالبات خود را به صورت نوشته‌هایی که به‌ دست دارند، اعلام کرده‌اند. محورهای اصلی اعتراض معلمان و از جمله دلایل برگزاری تحصن سراسری «عدم اجرای همسان‌سازی بازنشستگان»، «عدم اجرای کامل رتبه‌بندی»، «عدم اجرای کامل اصل ۳۰ قانون اساسی» و «بازداشت معلمان و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی» است.

بر اساس فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، معلمان همچنین قرار است در روز دوشنبه ۱۱ بهمن در شهرهای مختلف ایران تجمع اعتراضی برگزار کنند.

این تجمع در تهران در مقابل مجلس و در شهرستان‌ها در مقابل اداره آموزش و پرورش و اداره کل شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

همزمان با برگزاری تحصن روز شنبه، معلمان در بیانیه‌ای علت اقدام خود را بی‌توجهی حاکمیت به خواسته‌هایشان اعلام کرده و گفتند: «معلم امروز نه معیشت مناسب دارد و نه از منزلتی برخوردار است.»

معلمان در بیانیه‌ دیگری نیز خطاب به دانش‌آموزان از جمله دلایل برگزاری این تحصن و تجمعات اخیر را رعایت نشدن اصل ۳۰ قانون اساسی اعلام کرده‌اند.

بر اساس این اصل «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد». با این وجود این اصل تاکنون در کشور اجرا نشده و خانواده‌های دانش‌آموزان با عناوین مختلف مجبور به پرداخت مبالغی به مدرسه می‌شوند.


مهم‌ترین خواسته معلمان شاغل و بازنشسته در تجمعات اعتراضی اخیر اجرای کامل رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصدِ هیئت علمی دانشگاه‌ها برای معلمان شاغل و اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته است.


لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از حدود ده سال بلاتکلیفی و افزایش تجمعات اعتراضی معلمان در ماه‌های اخیر سرانجام روز ۲۴ آذر امسال به تصویب مجلس ایران رسید.


در واکنش به نحوه تصویب این لایحه، سخنگوی کانون صنفی معلمان با اعلام این که طرح تصویب‌شده مورد تأیید معلمان و تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیست گفته بود که «تجمعات سراسری معلمان تا رسیدن به مطالبه مطلوب ادامه خواهد داشت».


برگزاری تجمعات اعتراضی معلمان در ماه‌های گذشته به‌ویژه در شهرهای بزرگ گاهی با جو شدید امنیتی، خشونت علیه معترضان و بازداشت برخی از آن‌ها همراه بوده است.


بالا گرفتن اعتراضات سراسری فرهنگیان در حالی اتفاق می‌افتد که جمهوری اسلامی ایران با مشکلات اقتصادی بسیاری از جمله به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای دست‌به‌گریبان است.


بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در آبان ۴۴.۴ درصد بوده و بر پایه آمارهای رسمی وزارت کار، متوسط قیمت بیش از ۸۳ درصد اقلام خوراکی در ایران از حد بحران هم فراتر رفته است.

رادیو فردا