به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۰۷، ۱۴۰۰

حضور یک سوم ارتش روسیه در مرز اوکراین؛ احتمال تحریم پوتین از سوی آمریکا

 

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که هجوم نظامی روسیه به اوکراین «عواقب وخیمی» برای مسکو و کل جهان به همراه خواهد داشت

روسیه برای افزایش فشار بر آمریکا و غرب و کسب امتیازات بیشتر از پیمان ناتو، حدود یک سوم ارتش خود را در مرز با اوکراین مستقر کرده است. روزنامه «لوموند» فرانسه گزارش داد که روس‌ها با در پیش گرفتن سیاست پنهان‌کاری و عدم شفافیت درباره بحران اوکراین در حال افزایش فشارها بر غرب هستند.


قرار است واشینگتن آخر هفته جاری پاسخی رسمی به روسیه درباره برنامه‌های ناتو و امنیت در اروپا ارائه دهد.

لوموند اشاره کرده، تصمیم‌های سیاسی و هر آن چه هم‌اکنون در روسیه در حال انجام است توسط شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اتخاذ می‌شود.

گزارش این روزنامه فرانسوی افزوده است، مشخص نیست که پوتین تا چه اندازه‌ای حاضر به پرداخت هزینه در رابطه با بحران اوکراین است یا این که به چه راه‌حل و ابتکار عمل‌هایی تن خواهد داد.

لوموند ادامه داد، پوتین گفته اگر گفت‌وگوها با غرب درباره اوکراین شکست بخورد روسیه یک واکنش نظامی «تاکتیکی» از خود نشان خواهد داد.

در این گزارش آمده است که معلوم نیست منظور از واکنش تاکتیکی چیست.

تحریم پوتین
همزمان جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه‌شنبه هشدار داد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های سنگینی علیه شخص پوتین اعمال خواهد کرد.

بایدن با اظهار بی‌اطلاعی از زمان احتمالی حمله روسیه به اوکراین گفت که همه چیز به پوتین بستگی دارد.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که هجوم نظامی روسیه به اوکراین «عواقب وخیمی» برای مسکو و کل جهان به همراه خواهد داشت.

او افزود، این اقدام روسیه «بزرگترین حمله پس از جنگ دوم جهانی خواهد بود و ممکن است به تغییر جهان منجر شود.»

یک مقام آمریکایی نیز به شرط عدم انتشار نامش اظهار داشت که تحریم‌های احتمالی علیه روسیه گسترده بوده و عواقب وخیمی خواهد داشت و با زمان اشغال شبه جزیره «کریمه» در سال 2014 قابل مقایسه نیست.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا هم از احتمال قطع دسترسی بانک‌های روسیه به مکانیسم بین‌المللی نقل و انتقال پول (سوئیفت) گفته بود.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا نیز صبح یکشنبه گفت، لندن احتمال تحریم علیه روسیه را در صورت حمله به اوکراین همچنان مد نظر دارد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تراس، در پاسخ به احتمال تحریم پوتین، گفت: «ما هیچ احتمالی را کنار نمی‌گذاریم.»

رزمایش روسیه
از سویی روسیه سه‌شنبه در نزدیکی مرزهای اوکراین با شرکت بیش از 6 هزار سرباز و ده‌ها هواپیمای نظامی رزمایش برگزار کرد.

خبرگزاری‌ رسمی روسیه گزارش داد که این رزمایش با شرکت حداقل 60 جنگنده در نواحی روستف، کراسنودار نزدیک مرز اوکراین و ناحیه کریمه آغاز شده است.

مسکو از پاییز 2021 ارسال نیرو و تجهیزات نظامی از جمله سامانه‌های دفاع هوایی به مرز خود با اوکراین را آغاز کرد.

ارتش روسیه با آغاز گفت‌وگوها میان مسکو و غرب نیز گسیل نیرو به مرز اوکراین را ادامه داد. بنا به گفته گزارش‌های اطلاعاتی حدود یک سوم نیروهای رزمی ارتش این کشور هم‌اکنون در مرز با اوکراین مستقر شده‌اند.

همزمان آمریکا از آمادگی ارسال نیروهای رزمی به اروپا در صورت حمله به اوکراین خبر داده و 8500 سرباز را در حالت آماده‌باش قرار داده است.

ناتو هم اعلام کرد که نیروهایش در شرق اروپا را تقویت می‌کند. مسکو این اقدام را تحریک‌آمیز و باعث افزایش تنش دانسته است.

العربیه