به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۱۸، ۱۴۰۰

وزیر امور خارجۀ فرانسه تاکید کرد که اگر توافق در بارۀ برجام بسرعت بدست نیاید، دیگر انگیزه‌ای برای گفتگو باقی نمی‌ماند

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه 

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجۀ فرانسه، روز جمعه ٧ ژانویه/۱٧ دی ماه، هر چند گفتگوها در بارۀ برنامۀ اتمی ایران را «مثبت» ارزیابی کرد، اما تاکید نمود که اگر توافق در این باره «بسرعت» بدست نیاید، دیگر علت وجودی مذاکره از میان می‌رود. پیش از ژان-ایو لودریان، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا نیز بر کوتاه بودن وقت و از میان رفتن سریع فوائد هر توافقی تاکید کرده بود.

رئیس دیپلماسی فرانسه در گفتگو با رسانه‌های این کشور گفت مذاکرات در بارۀ برنامۀ اتمی ایران «بر بستر مثبتی» پیش می‌رود، اما باید در این زمینه هر چه زودتر به توافق دست یافت. بگفتۀ ژان-ایو لودریان در این زمینه «در روزهای اخیر پیشرفت‌هائی حاصل شده است، اما زمان بسیار تنگ است». وزیر امور خارجۀ فرانسه تاکید کرد که «اگر به سرعت به یک توافق دست نیابیم، دیگر هیچ نفعی برای گفتگو باقی نمی‌ماند». اشارۀ وی در این زمینه به پیشرفت توانائی های ایران در نزدیک شده به تولید سلاح اتمی است که جلوگیری از آن هدف اصلی برنامۀ جامع اقدام مشترک بوده است.

ژان-ایو لودریان تاکید کرد که وی نسبت به دست یافتن به یک توافق «تاحدی خوشبین» است، اما به این منظور «با ارادۀ قوی» دارد.

پیش از وی، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا، در کنفرانس مطبوعاتی پنجشنبه خود، با اظهارات مشابه تاکید کرده بود که برای دست یافتن به یک توافق تنها «چند هفته وقت» وجود ندارد و «نه چند ماه». او نیز گفت که در صورت تاخیر در کسب یک توافق پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، فوائد توافق در این زمینه را از میان می‌برد. او تاکید کرد که اگر چنین توافقی بسرعت بدست نیاید، ایالات متحد آمریکا «راه دیگری» در پیش خواهد گرفت.

مقامات آمریکائی تا کنون بارها به روی آوردن به «گزینه‌های دیگر» در صورت شکست مذاکرات اشاره کرده‌اند، اما هرگز در این باره سخن بیشتری بر زبان نیاورده‌اند. آنان از ماه‌ها پیش به اینسو بر کوتاه بودن وقت نیز تاکید می‌کنند، اما در این زمینه نیز مهلت مشخصی تعیین نکرده‌اند. برخی رسانه‌ها از قول منابع نزدیک به گفتگوها نوشته‌اند که از نظر واشینگتن، پایان ماه ژانویه آخرین مهلت برای دست یافتن به یک توافق است.

در همین حال، براساس توئیت میخائیل اولیانوف، نمایندۀ روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که از سوی کشور خود در مذاکرات در بارۀ برنامۀ اتمی ایران شرکت دارد، طرفین برجام پنجشنبه شب در اجلاس مشترکی با آمریکا، بدون حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران «در بارۀ یکی از دشوارترین موضوعات در دستور کار وین، گفتگو کردند».

مذاکرات میان طرفین برجام و آمریکا بدون حضور ایران

توئیت میخائیل اولیانف در بارۀ نشست پنجشنبه شب میان طرفین برجام و آمریکا

در همین حال، «چوی چونگ کان»، معاون وزیر امور خارجۀ کرۀ جنوبی، که روز گذشته در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین با همتای ایرانی خود در بارۀ دارائی‌های مسدود شدۀ این کشور در کره گفتگو کرده بود، امروز جمعه در محل هتل ماریوت پایتخت اتریش با دیگر طرفین برجام و آمریکا دیدار و مذاکره کرد.

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ پیشین جمهوری اسلامی ایران، جمعه شب در توئیتی «احیای برجام» را «موفقیتی جهانی و پیروزی منطق و دیپلماسی بر تعصب و تفکر صفر و صدی» توصیف کرد.

دور هشتم گفتگوهای وین که از روز دوشنبۀ گذشته ۶ دی ماه آغاز شده است، برای چند روزی در پایان سال متوقف شد و اینک در چهارچوب مذاکرات ایران و ۱+۴ و نیز گفتگوهای کتبی میان تهران و واشینگتن ادامه دارد.

رادیو بین المللی فرانسه