به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۳۰، ۱۴۰۰

تبعید کیوان صمیمی به مکانی نا معلوم در کرج

خبرهای دریافتی امتداد از زندان اوین، از احتمال اجرای حکم تبعید کیوان صمیمی به زندانی دیگر در خارج از تهران حکایت دارد. بر اساس این خبر، کارت تلفن این زندانی سیاسی ۷۳ ساله که با بیماری‌های مختلفی نیز دست به گریبان است، امروز قطع شده و پس از خروج وی از بند به بهانه رسیدگی به این موضوع، دیگر به بند باز نگشته است.

پیش از این شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب، حکم به تبعید این روزنامه‌نگار و کنشگر مدنی و سیاسی از زندان اوین به یکی از زندان‌های استان البرز را صادر کرده بود.

این در حالی است که آقای صمیمی بر اساس نظر پزشکی قانونی، عدم تحمل کیفر دارد، اما این نظر به بهانه گذشت چهار ماه از صدور آن، توسط دادگاه رد شد.

آخرین یادداشت کیون صمیمی روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ در کانال تلگرام ایشان منتشر شد.

آقای صمیمی در این یادداشت کوتاه نوشته بود: «امروز بعد از یک ماه، کارت تلفنم را وصل کردند. دیروز به رئیس اوین که اتفاقاً در مجموع فرد مثبتی هم هست گفتم به آن مقام قضایی که دستور تعطیلی و محرومیتم از تماس با خانواده و نزدیکان را داده بود بگویید عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری چون برخلاف انتظار آن‌ها، چیزی که تعطیل نشد تماس‌ها و پیام‌های سیاسی‌ام بود.»

هفته گذشته «کمپین حقوق بشر در ایران» در گزارشی درباره وضعیت کیوان صمیمی نوشته بود: کیوان صمیمی، زندانی سیاسی ۷۳ ساله محبوس در اوین، با وجود شرایط نامساعد پزشکی و سابقه بیماری قلبی، در آستانه «تبعید» به یکی دیگر از زندان‌های ایران است.

بنابر این گزارش، امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، اصرار دارد که کیوان صمیمی به زندان دیگری تبعید شود. امین وزیری نه تنها اصرار دارد که کیوان صمیمی باید ادامه مجازات خود را تحمل کند بلکه اصرار به انتقال (تبعید) آقای صمیمی دارد که این موضوع قطعا در بدتر شدن سلامت این زندانی پا به سن گذاشته تاثیر مستقیم دارد.

در ادامه گزارش  کمپین حقوق بشر در ایران آمده بود: اصرار امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، بر تبعید کیوان صمیمی به یکی دیگر از زندان‌های کشور (احتمالا زندان رجائی شهر کرج)  در حالی صورت می‌گیرد که سازمان زندانهای ایران روز سه‌شنبه ۲۱ دی‌ماه، بخشنامه‌ای درباره حقوق زندانیان و بازداشت‌شدگان صادر کرد که در آن به مسائلی مانند اعزام زندانیان بیمار به مراکز درمانی و حق دسترسی به وکیل هم اشاره شده است.

کیوان صمیمی به دنبال شرکت در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر در اردیبهشت ۱۳۹۸ در برابر ساختمان مجلس، ابتدا بازداشت و چند ماه بعد، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد. آقای صمیمی از ۱۷ آذر ۹۹ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند. این زندانی سیاسی در دوران محکومیت خود بارها اخبار و مسائل مربوط به زندان و زندانیان را منتشر می‌کرد و صدای محبوسان بود.

رد پای امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، در بسیاری از پرونده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی دیده می‌شود و سابقه صدور دستور تبعید زندانیان به زندان‌های دیگر در پرونده او دیده می‌شود.