به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۱، ۱۴۰۰

مانور مشترک دریایی ایران، چین و روسیه، چند ساعت پس از پایان سفر ابراهیم رئیسی به مسکو

خبرگزاری فرانسه نوشت که در منطقه‌ای که مانور نظامی انجام می‌شود، دزدان دریایی قبلا به کاروان دو نفتکش ایرانی حمله کرده بودند. 

چند ساعت پس از بازگشت ابراهیم رئیسی از سفر مسکو به تهران و همچنین چند روز پس از سفر وزیر امور خارجه ایران به پکن، مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی از مانور مشترک دریایی ایران، چین و روسیه خبر دادند. این مانور در حالی است که جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی بیش از پیش بر روسیه و چین تکیه کرده است.

مصطفی تاج‌الدینی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سخنگوی این رزمایش روز جمعه گفت: در این مرحله از برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه که از بامداد امروز به محل اجرای مأموریت در شمال اقیانوس هند حرکت کرده بودند، این مرحله از تمرینات را به اجرا گذاشتند.

او افزود: در این مرحله از رزمایش، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سر فرماندهی ناوشکن تمام ایرانی جماران و با استفاده از سلاح‌های کالیبر بیست میلیمتری به سوی اهداف سطحی از پیش تعیین شده در دریا تیراندازی کردند.

تاج‌الدینی با بیان اینکه «حضور جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی بیانگر ارتقاء سطح و جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است»، گفت: «برقراری امنیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچ‌گونه تهدیدی را در حوزه دریایی نخواهند داد.»

به گفته این مقام ارتش ایران، یگان‌های شناوری و پروازی سه کشور بر اساس سناریو از پیش تعیین شده عملیات آزادسازی دو کشتی تجاری که در آب‌های بین‌المللی مورد ربایش دزدان دریایی قرار گرفته بودند را انجام دادند.

او افزود: در این مرحله از رزمایش پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های مورد ربایش قرار گرفته، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگردهای نیروی دریایی ارتش مورد شناسایی و جستجو قرار گرفت و سپس ناوشکن جماران که سرفرماندهی رزمایش را بر عهده داشت، شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای اجرای عملیات آزادسازی اعزام کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت که در منطقه‌ای که مانور نظامی انجام می‌شود، دزدان دریایی قبلا به کاروان دو نفتکش ایرانی حمله کرده بودند.

بر اساس این گزارش این مانور دریایی در منطقه‌ای به مساحت هفده هزار کیلومتر مربع با حضور یازده یگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی، سه یگان نیروی دریایی سپاه پاسداران، سه یگان از روسیه و دو یگان از چین در حال برگزاری است.

این مانور در حالی برگزار شده که جمهوری اسلامی در حال مذاکره بر سر احیای برجام است.

از زمان برگزاری مذاکرات هسته‌ای وین، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بارها در جنوب ایران مانورهای نظامی برگزار کرده‌اند.

اسرائیل بارها تهدید کرده که آماده است برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از اقدام نظامی علیه ایران استفاده کند.

آمریکا نیز تاکید کرده که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، دیگر گزینه‌ها را برای مقابله با برنامه اتمی ایران بررسی می‌کند

رادیو بین المللی فرانسه