به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۱، ۱۴۰۰

پیشتازی اومیکرون در ایران؛ هفت برابر شدن مبتلایان طی دو هفته

با ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به ایران شمار مبتلایان شناسایی شده به شکلی جهش‌وار در حال افزایش است. وزیر بهداشت از شناسایی ۲ هزار مبتلا به اومیکرون خبر می‌دهد و گفته می‌شود آمار واقعی می‌تواند ۶۰ برابر این رقم باشد.

 وب‌سایت رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی (وبدا) بامداد جمعه، اول بهمن اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته "بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی" پنج هزار و ۲۷۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ شناسایی شده است.


در این بازه زمانی ۳۸۳ نفر از مبتلایان به کرونا بستری شده‌اند و ۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. شمار قربانیان مانند اغلب روزهای دی ماه همچنان پائین است اما تعداد مبتلایان جدید و موارد بستری از دو هفته پیش به این سو روندی افزایشی دارد.


در این میان موارد شناسایی شده ابتلا به شدت در حال افزایش است. حدود دو هفته پیش (۱۸ دی) تعداد مبتلایان شناسایی شده طی یک شبانه‌روز ۷۰۱ نفر بیشتر نبود که اکنون  این رقم حدود هفت و نیم برابر شده است.


نشانه غالب شدن سویه اومیکرون


این روند که در روزهای گذشته هم کاملا آشکار بود نشانه گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا در ایران است که از قدرت سرایت به مراتب بیشتری نسبت به گونه‌های قبلی برخوردار است.


وزارت بهداشت یک ماه پیش شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه اومیکرون در ایران را تائید کرد. وزیر بهداشت، بهرام عین‌اللهی روز گذشته در مراسمی در مشهد گفت تا کنون بیش از ۲ هزار مورد ابتلا به اومیکرون شناسایی شده است.


عین‌اللهی در عین حال اذعان کرد: «از همه بیماران تست نمی‌گیریم بلکه به صورت اتفاقی این تست‌ها انجام می‌شود و میزان آلودگی در سطح جامعه، بیشتر از این موارد است.»


در ایران تعداد تست‌های روزانه به نسبت جمعیت به دلیل کمبود امکانات ناچیز است. بر پایه آمار سایت وبدا در شبانه‌روز گذشته حدود ۹۲ هزار آزمایش تشخیص ابتلا به کرونا در ایران انجام شده است.


ابتلا به اومیکرون ۶۰ برابر آمار رسمی؟


افزون بر این ایران با کمبود امکانات آزمایشگاهی برای شناسایی سویه‌های گوناگون ویروس کرونا نیز روبرو است و به همین دلیل آمار ۲ هزار مبتلا به سویه اومیکرون بیشتر یک گمانه‌زنی است و نمی‌تواند بازگوی واقعیت باشد.


به گزارش خبرگزاری فارس جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ۲۸ دی گفته چون از همه مبتلایان به کرونا تست اومیکرون گرفته نمی‌شود آمار رسمی در این مورد "باید ضرب در ۶۰ شود".


پس از تائید شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه اومیکرون در ایران برخی کارشناسان پیش‌بینی کردند که این سویه ظرف سه تا چهار هفته غالب و عامل اکثر موارد ابتلا شود.


اومیکرون در آستانه تبدیل به سویه غالب در تهران


نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران ۲۹ دی به خبرگزاری ایسنا گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ درصد موارد ابتلا در تهران اومیکرون است.»


در کشورهایی که اومیکرون در آنها به سویه غالب تبدیل شده شمار مبتلایان با سرعت در حال افزایش است، گرچه به علت بیماری‌زایی کمتر این سویه موارد بستری و نیاز به انتقال بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته است.


افراد واکسینه شده و به خصوص کسانی که دوز یادآور (بوستر) واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند کمتر با خطر ابتلا به سویه اومیکرون روبرو هستند و در صورت ابتلا نیز بیماری به نسبت خفیف است.


طبق آمار وزارت بهداشت تا اول بهمن ماه نزدیک به ۵۳ میلیون و ۴۶۲ نفر از جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفری ایران دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.


شمار شهروندان ایران که تا کنون دوز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند اندکی بیش از ۱۴ میلیون نفر بوده است. واکسیناسیون در ایران که زمانی سرعت گرفته بود و به یک و نیم میلیون دوز در روز هم می‌رسید اکنون کندتر شده است.


در شبانه روز گذشته در مجموع ۲۳۵ هزار و ۲۵۷ دوز واکسن در سراسر ایران تزریق شده که حدود ۸۰ هزار مورد آن مربوط به دوز یادآور بوده است.

دویچه وله فارسی