به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۱۰، ۱۴۰۰

جمهوری اسلامی برای جبران کسری بودجه، خدمت سربازی را به قیمت ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشت

در حالی که دولت جمهوری اسلامی با کسری بودجه شدید مواجه است، رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق
بودجه ۱۴۰۱ روز شنبه از موافقت این کمیسیون با خرید سربازی برای بخشی از مشمولان خبر داد.

به گفته زارع، خرید سربازی برای سربازان غایب بیش از پنج سال و با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن، امکانپذیر خواهد بود و این افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند.

او اظهار داشت: به موجب این مصوبه، دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه کل کشور قادر به خرید سربازی خود خواهند بود.

زارع ادامه داد: همچنین مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار شدند.

این در حالی است که پیشتر حمیدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود در یک نشست کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شد که مشمولان سربازی که در خارج از کشور هستند بتوانند سربازی خود را بخرند.

وی افزود: برای این که این مشمولان «برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند» می‌توانند خدمت سربازی خود را با قیمت ۱۵ هزار یورو بخرند.

اما فروش سربازی برای مشمولان ساکن خارج از کشور به یورو با موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است.

برخی از کاربران نوشتند که چنین اقدامی صرفا برای کسب درآمد ارزی برای دولتی است که تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد.

به فروش گذاشتن خدمت سربازی در ایران در حالی است که دولت جمهوری اسلامی با کسری بودجه مواجه است.

رادیو بین المللی فرانسه