به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۰۷، ۱۴۰۰

فراخوان تحقیق درباره نقش رئیسی در اعدام‌های سال ۶۷

 
 شماری از برندگان جایزه نوبل صلح و مقام‌های پیشین سازمان ملل، در نامه‌ای از کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان خواستند درباره اعدام هزاران زندانی سیاسی در ایران در تابستان سال ۱۳۶۷ و نقش ابراهیم رئیسی در آن زمان تحقیق کند. ۴۶۰ تن از قضات و بازرسان سابق سازمان ملل  در نامه ای سرگشاده، از میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند تا تحقیقات بین‌المللی را درباره کشتار بیش از ۳۰۰۰ زندانی سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷ آغاز کند.

این نامه که پنج‌شنبه، ۷ بهمن (۲۷ ژانویه) منتشر شد، یادآوری می‌کند که افراد دست‌اندرکار در این قتل‌عام، همچون ابراهیم رئیسی و غلامحسین محسنی اژه‌ای، روسای  کنونی قوه مجریه و  قضائیه، "همچنان از مصونیت برخوردار هستند."

در نامه آمده که هزاران زندانی سیاسی که حاضر به ترک عقاید خود نبودند، اعدام و در گورهای دسته‌جمعی پراکنده در سراسر ایران دفن شدند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

امضاکنندگان تاکید کرده‌اند، از زمانی که قرار بود دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره کشتار ۱۳۶۷ تحقیق کند، مدت زیادی گذشته است.

این نامه توسط سازمان حقوق بشری ''عدالت برای قربانیان کشتار ۶۷ در ایران''، مستقر در لندن تهیه شده است.

در میان امضاکنندگان نام یواخیم روکر، رئیس پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل، کلود هلر، رئیس سابق شورای امنیت سازمان ملل، ریکاردو اسکوبار، رئیس جمهور سابق شیلی، روان ویلیامز، اسقف اعظم پیشین کانتربری و ژاک سانتر، رئیس پیشین کمیسیون اروپا به چشم می‌خورد. 

همچنین، ۱۸ برنده جایزه نوبل صلح نیز این نامه را امضا کرده‌اند.

درخواست‌های پیشین درباره ابراهیم رئیسی

این نخستین درخواست برای تحقیق درباره اعدام‌های سال ۱۳۶۷ و نقش ابراهیم رئیسی در آن نیست.

اردیبهشت ۱۴۰۰ و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز، شماری از فعالان مدنی و کنشگران مدافع حقوق بشر ایران خواستار محاکمه ابراهیم رئیسی به اتهام "جنایت علیه بشریت" شدند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

امضاکنندگان این نامه تاکید کرده بودند که ابراهیم رئیسی باید از سوی مقامات قضایی جهان به علت جنایاتی که مرتکب شده محاکمه شود؛ نه اینکه زمام امور دولت را برعهده گیرد.

در نمونه‌ای دیگر در مهرماه گذشته نیز در آستانه سفر ابراهیم رئیسی به اجلاس تغییرات اقلیمی در اسکاتلند، شماری از بستگان قربانیان شکنجه و اعدام در جمهوری اسلامی با تنظیم درخواستی رسمی از پلیس اسکاتلند خواستند تا در صورت ورود رئیسی به گلاسکو او را بازداشت کند.

ابراهیم رئیسی، سرانجام به اسکاتلند نرفت.

او متهم است در جریان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ یکی از اعضای "هیئت مرگ" بوده و به طور مستقیم در اعدام‌های گروهی دست داشته است.

رئیسی، گرچه نقش خود را در قتل‌عام سال ۶۷ انکار می‌کند، اما از تصمیم اجرای آن اعدام‌ها دفاع کرده است.

از رئیسی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای جانشینی علی خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی یاد می‌شود.