به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۵، ۱۴۰۱

ناکامی جمهوری اسلامی در کنترل بازار ارز؛ دلار به رکورد تاریخی 42 هزار تومان رسید

 قیمت هر پوند بریتانیا نیز، دوشنبه 5 دی، برای اولین بار در معاملات بازار آزاد ایران از مرز 50 هزار تومان گذشت

در ادامه روند صعودی افزایش نرخ دلار آمریکا در ایران، ارزش این واحد پولی به رکوردی تاریخی در ایران رسید و قیمت هر دلار در بازار آزاد از مرز 42 هزار تومان عبور کرد.

این روند صعودی از دو هفته پیش و با وارد شدن دلار به کانال 36 هزار تومان آغاز شد. مقامات جمهوری اسلامی در این دو هفته جلسات متعددی برای کنترل بازار ارز برگزار کردند، اما به‌نظر می‌آید این اقدامات با شکست مواجه شده و این روند صعودی همچنان ادامه دارد.

قیمت هر پوند بریتانیا نیز، دوشنبه 5 دی، برای اولین بار در معاملات بازار آزاد ایران از مرز 50 هزار تومان گذشت.

مقامات جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند تا ناکارآمدی سیاست‌های داخلی و خارجی خود و همچنین فقدان مدیریت درست در بازار ارز را نادیده گرفته و کاهش شدید پول ملی این کشور در چند هفته گذشته را به اعتراضات سراسری و دخالت «دشمنان» نسبت دهند.

در همین زمینه، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، روز گذشته در اظهاراتی مدعی شده بود که افزایش بهای ارزهای خارجی در ایران "موقت" است.

این اظهار نظر مقام رسمی دولت جمهوری اسلامی با انتقاد روح‌الله ایزدخواه، نماینده مجلس این کشور مواجه شده است.

به گزارش «انتخاب»، ایزدخواه در اظهارات علنی خود در مجلس، ضمن انتقاد از سیاست‌های دولت ابراهیم رئیسی در زمینه کنترل بازار ارز گفت، قدرت پول ملی سوریه به عنوان کشوری «جنگ‌زده» 8 برابر ارزش پول ملی ایران است.

همزمان با افزایش نرخ ارزهای خارجی در ایران، ارزش خودرو و مسکن نیز با جهشی صعودی همراه بوده است. نگرانی‌ها از موج جدید گرانی‌ اقلام اساسی نیز در این کشور افزایش یافته و ناظران از احتمال آغاز دور جدیدی از اعتراضات سراسری و تداوم خیزش علیه جمهوری اسلامی خبر داده‌اند.