به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۳، ۱۴۰۱

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواستار تسریع «اعدام» معترضان شد

  قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون حمید شکاری و مجیدرضا رهنورد را «در یک روند قضایی غیرشفاف، بدون دسترسی به وکیل تعیینی و با سرعتی کم‌سابقه» با صدور احکام محاربه اعدام کرده است

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای از مسئولین قوه قضائیه ایران خواست «با قاطعیتی به‌مراتب بیشتر و راسخ‌تر» به «اعدام عبرت‌آموز» معترضان بازداشتی در جریان اعتراضات سراسری جاری اقدام کنند.


این جامعه در بیانیه روز جمعه 2 دی با تشکر از قوه قضائیه و تشویق آن به صدور احکام منتهی به اعدام معترضان از جمله «محارب، مفسد و باغی»، کوتاهی از صدور چنین احکامی را «موجب کاهش تمرکز مسئولین از حل مشکلات کشور و افزایش حاشیه‌ها» دانست.


پیش از این نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقامات بلندپایه قضایی ایران از جمله رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور از قضات خواسته بودند برای مهار و‌ سرکوب اعتراضات از حکم «اعدام» و زندان‌های بلندمدت استفاده کنند.


امضا‌کنندگان بیانیه همچنین «مجازات پایین‌تر مثل قطع انگشتان یک دست و پای مخالف» را برای برخی دیگر از معترضان ایرانی تا حدودی «اثربخش» دانسته و تاکید کردند که «مجازات تبعید» در شرایط اعتراضات کنونی کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت.


قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون «حمید شکاری و مجیدرضا رهنورد» از معترضان بازداشتی را «در یک روند قضایی غیرشفاف، بدون دسترسی به وکیل تعیینی و با سرعتی کم‌سابقه» با صدور احکام محاربه اعدام کرده است.


این بیانیه از برخی روحانیون حوزه و مسئولان پیشین قوه قضائیه که با صدور حکم «محاربه» و اجرای حکم «اعدام» برای معترضان مخالفت کردند به «اقلیتی از حوزویان ورشکسته سیاسی» یاد کرده و آنها را همسو با «دشمن استکباری» توصیف کرده است.


پیشتر، مصطفی محقق‌داماد، عضو فرهنگستان علوم و عضو هیات امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، در نامه‌ای به قضات قوه قضاییه از صدور احکام سخت علیه معترضان بازداشتی انتقاد کرده بود.


مرتضی مقتدایی، رئیس پیشین دیوان عالی کشور و محمدعلی ایازی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم صدور حکم محاربه و اجرای حکم اعدام برای معترضانی که‌ مرتکب قتل نشده‌اند را غیرقانونی دانسته بودند.