به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۲۸، ۱۴۰۱

گزارش «سی‌ان‌ان» از تلاش جمهوری اسلامی برای نفوذ به تلفن همراه معترضان


 بر اساس گزارشی که «سی‌ان‌ان» تهیه و منتشر کرده است، جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا به تلفن همراه و حساب‌ کاربری معترضان ایرانی در رسانه‌های اجتماعی نفوذ کند.


سی‌ان‌ان در این زمینه با «نگین» که اسم مستعار یکی از معترضان بازداشت‌شده است، مصاحبه کرده و خبر داده است، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با استفاده از سیم‌کارت به حساب‌های کاربری او وارد شده و از اطلاعات شخصی مانند چت‌های تلگرام علیه او استفاده کرده‌اند.


سی‌ان‌ان در این گزارش افزوده که شرکت‌های فناوری از امکانات لازم برای جلوگیری از نفوذ دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به تلفن همراه معترضان برخوردار نیستند.


این گزارش به نقل از کارشناسان حوزه فناوری نیز افزوده است، کنش‌گران حقوق بشر در داخل و خارج ایران، درباره امکان «نفوذ از راه دور» و ایجاد اختلال در گوشی معترضان برای سال‌ها هشدار داده‌اند.


به گفته این خبرگزاری، نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی پس از قتل نیکا شاکرمی، معترض 16 ساله ساکن تهران در روز 29 شهریور، به حساب تلگرام و اینستاگرام او دسترسی داشته‌اند.


یک منبع مطلع در شرکت «متا»، مالک شبکه اجتماعی اینستاگرام، به شرط عدم افشای هویت خود به سی ‌ان‌ان گفته است، این شرکت درباره فعالیت‌های صورت گرفته در حساب اینستاگرامی نیکا شاکرمی پس از ناپدیدشدن او، تحقیقاتی داخلی را آغاز کرده است.


یکی از اعضای خانواده شاکرمی نیز به سی‌ان‌ان گفته است، تلفن همراه این معترض 16 ساله را در دفتر دادستان تهران دیده است.