به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۰۱، ۱۴۰۱

فراخوان ادامه اعتراضات در سوم دی، صدمین روز خیزش سراسری

 

انتشار فراخوان‌هایی برای اعتصاب و تظاهرات در صدمین روز اعتراضات، واکنش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به پیام آمریکا برای شب یلدا و شناساسی ۵۸ نفر محکوم یا در خطر دریافت حکم اعدام در این گزارش.


در شبکه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی برای برگزاری اجتماعات اعتراضی و اعتصاب در روز شنبه سوم دی ماه (۲۴ دسامبر)، صدمین روز اعتراضات ایران منتشر شده است. مردم شهرهای گوناگون کشور به حضور در این اجتماعات دعوت شده‌اند.



واکنش سخنگوی وزارت خارجه به پیام آمریکا برای شب یلدا


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار توئیتی نسبت به پیام آمریکا برای شب یلدا واکنش نشان داد و نوشت: «آمریکای حامی اغتشاش و تروریسم و اعمال‌کننده تحریم و فشار حداکثری علیه ملت ایران، در شب یلدا برای ایرانیان اشک تمساح می‌ریزد.


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۳۰ آذر در بیانیه‌ای به مناسبت فرارسیدن شب یلدا بر تعهد این کشور در حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران و مورد بازخواست قرار دادن مقامات جمهوری اسلامی تاکید کرد.


در این بیانیه آمده است: «ایالات متحده همراه با متحدان خود، از طریق اقدامات یکجانبه و چندجانبه، به مقابله با نقض حقوق بشر توسط مقامات ایرانی ادامه خواهد داد و عاملان خشونت علیه مردم را مورد بازخواست قرار می‌دهد.»


بیانیه همچنین تاکید کرده است: «چشم جهان به ایران است. ما بار دیگر از این فرصت استفاده می‌کنیم و از رهبران ایران می‌خواهیم که به جای سرکوب خشونت‌آمیز مردم، به حرف‌ آنان گوش کند.»


نگرانی در مورد وضعیت جسمی الهام افکاری


پس از اعلام حکم الهام افکاری، خواهر نوید افکاری  به ۵ سال حبس تعزیری، منع خروج از کشور و منع از فعالیت در فضای مجازی به مدت ۲ سال، سعید افکاری، برادر او با انتشار یک توئیت نسبت به وضعیت جسمی خواهرش ابراز نگرانی کرد.


او در مورد خواهرش نوشت که پس از ۱۴ روز اعتصاب غذا "در چند روز اخیر شرایط جسمی‌اش بسیار بد شده و سه بار خون بالا آورده است." 


سعید افکاری در توئیت دیگری افزود: «می‌خواستند الهام را از بند خارج کنند که با مقاومت او و زندانی‌های دیگر موفق نشدند. احتمال می‌دهیم که بخواهند او را به انفرادی منتقل کنند.»



او حکم دادگاه برای الهام افکاری را خالی از "شرافت و عدالت" خواند و افزود، این همان دادگاهی است که "نوید را به اعدام، وحید را به ۲۵ سال زندان و حبیب را به ۵ سال زندان محکوم کرده بود."



"۱۱ معترض محکوم به اعدام و ۴۷ نفر در معرض صدور حکم اعدام"


هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از شناسایی ۵۸ نفر از شهروندان محکوم به اعدام یا در خطر دریافت حکم اعدام خبر داده است.


تاکنون دو معترض اعدام شده و ۱۱ نفر به اعدام محکوم شده‌اند. ۴۷ نفر هم با اتهاماتی از جمله "بغی"، "محاربه" و "افساد فی‌الارض" مواجه هستند که می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود.