به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۰۴، ۱۴۰۱

اعتراض و درگیری در بوکان

 بازداشت تعدادی از کارگران نفت


صدمین روز اعتراضات سراسری با برگزاری تظاهرات محله ای در چندین منطقه ی تهران و تعدادی از شهرها از جمله کرج، مشهد، اصفهان، بندرعباس، بابل و مشهد پشت سر گذاشته است. فراخوان نفت گران در عسلویه برای اعتصاب با سرکوب شدید مواجه شد و تعدادی از کارگران دستگیر شدند. شورای سازماندهی کارگران پیمانی نفت گزارش داده است فضای پالایشگاهها در پارس جنوبی متلاطم و کارگران خشمگین از این زورگویی ها بر آزادی فوری همکاران بازداشتی و پیگیری مطالبات و اعتراضاتشان تاکید دارند. شهر بوکان در چهلمین روز جان باختن تعدادی از مبارزین این شهر به حالت تعطیل درآمده و مردم علیرغم جو امنیتی و سرکوبگرانه ی شدید در شهر یاد جان باختگان شهر را گرامی می دارند.


گزارش های صد و یکمین روز اعتراضات سراسری را در ادامه می بینید:

بوکان، تظاهرات گسترده ی مردمی در چهلم جان باختگان

گزارشگران می گویند در این اجتماع نیروهای امنیتی با شلیک گلوله به سوی مردم در صدد پراکنده کردن اعتراضات برآمده اند.

دلار ۴۱ هزار تومان شد – تداوم رکودهای تاریخی در بازار ارزو سکه

نرخ دلار در بازار آزاد امروز وارد کانال ۴۱ هزار تومان شد. پیشتر برخی کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که قیمت دلار تا ۴۵ هزارتومان نیز افزایش خواهد یافت. قیمت دلار در بازار امروز با عبور از کانال ۴۰ هزارتومان به رکورد تاریخی ۴۱.۱۳۰ تومان رسید. در روز‌های اخیر قیمت‌ها در بازار ارز و سکه به شدت افزایش یافته بود.
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور که پیشتر بارها دستور شناسایی و برخورد با عوامل گرانی دلار داده بود، در برابر نوسانات اخیر بازار ارز و این رکورد تاریخی قیمت دلار و سکه سکوت کرده است. امروز در مجلس نمایندگان با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی سیاست‌های ارزی دولت و وضعیت بازار ارز را بررسی کرده و به سیاست های ارزی دولت حمله کردند. در این جلسه نمایندگان انتقاد‌های تندی از عملکرد ارزی دولت رئیسی مطرح کردند. (مشروح خبر را در گزارش های خبری امروز اخبار روز ببینید).

تحصن در دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان در اعتراض به احضار دکتر علی شریفی زارچی استاد دانشگاه، در لابی این دانشگاه تحصن کردند.
همچنین تیم والیبال دانشکده مهندسی کامپیوتر نیز به نشانه اعتراض به احضار این استاد دانشگاه از سوی وزارت اطلاعات، از این مسابقات انصراف داد.

بازداشت دستکم ۶۵۰ دانشجو از آغاز اعتراضات و قیام مردمی

«کانون بین‌المللی دانشگاهیان ایرانی»، در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها از «ربوده شدن» صدها دانشجو توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد و نوشت که از آغاز اعتراضات ضدحکومتی در ایران تاکنون بیش از ۶۵۰ دانشجو بازداشت و به زندان‌ها منتقل شده‌اند. کانون بین‌المللی دانشگاهیان ایرانی، در نامه خود خواستار مشخص شدن عاملان قتل دانشجویان کشته‌شده در اعتراضات و پیگیری وضعیت دانشجویان زندانی است.
در ادامه این نامه آمده که سرکوب اعتراضات دانشجویی «مایه شرمساری وزارت علوم و بهداشت ایران» است.

بزرگداشت برهان کرمی جان باخته ی راه آزادی در کامیاران

بزرگداشت برهان کرمی جان باخته ی راه آزادی در کامیاران

اعتصاب عمومی در بوکان

بیانیه ی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

همانطور که گزارش کرده بودیم همکاران ارکان ثالث به خاطر مشکلات شغلی و معیشتی خود در فازهای پالایشگاهی مختلف برای روز سوم دی ماه فراخوان به تجمع و اعتصاب داده بودند.
در پاسخ به این فراخوان، صبح روز گذشته شنبه، همکاران در تدارک برپایی تجمع خود بودند که با سد نیروهای امنیتی روبرو شدند.
بنا بر گزارش دریافتی، در عسلویه از ساعت هفت و ربع صبح سوم دی ماه خودروهای انتظامی، نیروهای لباس شخصی و تعداد بسیار زیادی خودرو با پلاکهای شخصی با شماره های غیر محلی در میدان کاکتوس مستقر شدند بطوریکه هر چند متر یک خودرو انتظامی از درگاه ورودی اصلی پارس جنوبی تا اطراف میدان کاکتوس مستقر بودند و با این لشکر کشی مانع برگزاری تجمع کارگران شدند.
بنا بر اخبار دریافتی، تعدادی از همکاران معترض به محض حضور برای تجمع توسط ماموران امنیتی بازداشت شده اند که هنوز خبری از تعدادی و اسامی همکاران بازداشتی دریافت نکرده ایم.
این ابعاد از بسیج نیرو برای مقابله با کارگران نشان از هراس مسئولین و دولت از تجمع و اعتراض کارگر است.
هم اکنون فضای پالایشگاهها در پارس جنوبی متلاطم و کارگران خشمگین از این زورگویی ها بر آزادی فوری همکاران بازداشتی و پیگیری مطالبات و اعتراضاتشان تاکید دارند.
شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت تعرض به همکاران ارکان ثالثی و این بازداشتها را قاطعانه محکوم و از مبارزات و خواستهای آنها حمایت و پشتیبانی میکند.
باید بساط پیمانکاران دزد و چپاولگر جمع شود و این خواست سراسری همه کارگران نفت است.
باید نیروهای سرکوب از محیط کار بیرون روند و به امنیتی کردن فضای کار کارگران پایان داده شود.
مطالبات این همکاران باید به فوریت پاسخ داده شود .
با اتحاد و مبارزه تلاش کنیم تا همکارانمان فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

جعفر ابراهیمی: روی زندانیان سیاسی گمنام تمرکز کنید!

جعفر ابراهیمی معلم محبوس در بند ۴ زندان اوین در پی انتشار خبر بستری شدنش در تماسی کوتاه، ضمن تکذیب این خبر گفته است: «خبر منتشر شده مربوط به یک ماه گذشته بوده و در حال حاضر اینجانب در بند ۴ زندان اوین، تحت درمان دارویی هستم.
ضمن تشکر و قدردانی از تمام عزیزانی که در این مدت پیگیر وضعیت سلامت اینجانب بوده اند، خواهشمندم تمام تمرکز خود را بر روی پیگیری وضعیت زندانیان بیمار و بخصوص زندانیان سیاسی گمنام قرار دهند.