به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۰۲، ۱۴۰۱

پارلمان هلند خواستار قراردادن «سپاه پاسداران» در فهرست تروریسم اتحادیه اروپا شد

 

اکثریت مجلس نمایندگان هلند، پنج‌شنبه یکم دی با پیشنهاد حزب «اتحاد مسیحی» برای قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا موافقت کردند.

به گزارش وبگاه خبری هلندی «NU.nl»، سپاه نقش مهمی در سرکوب اعتراضاتی دارد که در اواسط سپتامبر گذشته به‌دلیل قتل مهسا امینی، دختر 22 اهل سقز آغاز شد.

این گزارش افزوده که مهسا پس از دستگیری توسط پلیس امنیت اخلاقی ایران کشته شده است.

گزارش ادامه داده، رژیم جمهوری اسلامی از طریق سپاه پاسداران به سرکوب شدید اعتراضات سراسری جاری اقدام می‌کند.

بنا به گزارش این وبگاه، پارلمان هلند اکنون به دنبال قراردادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا است.

همزمان، دان سدر، عضو پارلمان هلند از حزب اتحاد مسیحی گفت: «این که چگونه رژیم ایران حقوق بشر را نقض و با خشونت منجر به مرگ‌ به مردم خود حمله می‌کند، دلخراش است.»

این نماینده پارلمان هلند با اشاره به گنجاندن‌ سپاه در فهرست تروریسم آمریکا در سال 2019 توسط دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، تاکید کرد که کشورهای اتحادیه اروپا برای حمایت از مردم‌ ایران «باید موضع قاطعانه‌تری اتخاذ کنند.»

در همین رابطه، دریا صفایی، عضو ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک با اشاره به این اقدام پارلمان هلند اعلام کرد: «از دولت بلژیک خواستم که سپاه را در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد.»

از سویی، خبرگزاری «رویترز» در مقاله‌ای نوشت، جمهوری اسلامی دچار «روند انقلابی» شده و تاکید کرده است که خیزش مردم ایران در سال آینده گسترده‌تر می‌شود و برای حکومت چالش عمیق‌تری ایجاد می‌کند.

رویترز آورده است که سرکوب اعتراضات مردمی در ایران و ارسال پهپاد و موشک‌ به روسیه برای جنگ علیه اوکراین توسط رهبران ایران، غرب را نسبت به احیای معاهده هسته‌ای 2015 که میلیاردها دلار سرمایه برای تهران فراهم می‌کند، بی‌میل کرده است.

از آغاز اعتراضات سراسری جاری در ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی همچنین اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه مقامات و برخی نهادهای دست اندرکار سرکوب مردم ایران اعمال کردند.

در آخرین دست از این اقدامات، وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران و 6 تن از مقامات کلیدی سپاه و نیروی بسیج و همچنین یک شرکت سازنده و تامین تجهیزات ضد شورش خبر داد.