به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۱۱، ۱۴۰۱

هیلاری کلینتون در حمایت از معترضان خواستار عدم‌مذاکره آمریکا با ایران شد

  وزیر خارجه اسبق آمریکا: در حال حاضر نباید درباره هیچ‌ چیزی با حکومت جمهوری اسلامی مذاکره شود

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفت که ایالات متحده نباید «در حال حاضر درباره هیچ چیز» از جمله توافق هسته‌ای با ایران مذاکره کند.

کلینتون پنج‌شنبه 10 آذر به کریستین امانپور، خبرنگار سی ان ان گفت: «[اگر من بر سر کار بودم] در حال حاضر با ایران درباره هیچ چیز، از جمله توافق هسته‌ای مذاکره نمی‌کردم». او با گفتن این‌‌ عبارت که «کار از این حرف‌ها گذشته» و این‌‌که «اسب بیرون از اسطبل است» مخالفت خود را با هرگونه گفت‌وگو با ایران ابراز کرد.


هیلاری کلینتون در ادامه اظهارات خود بر ضرورت تمرکز بر حمایت از معترضان ضد‌حکومتی در ایران تاکید کرد و گفت که نباید این‌گونه به نظر برسد که آمریکا در زمانی که مردم ایران در مقابل ستمگران خود ایستاده‌اند، به دنبال توافق با حکومت جمهوری اسلامی است.


کلینتون همچنین ابراز امیدواری کرد که «نوعی گفت‌وگوی داخلی» در ایران به وجود بیاید تا به «آزادی بیشتر و همچنین ظلم کمتر» منجر شود.


وزیر خارجه اسبق آمریکا از آغاز اعتراضات در ایران بارها حمایت خود را از زنان ایرانی اعلام کرده است. او چند روز پیش در یک نمایشگاه آثار شیرین نشاط، هنرمند ایرانی‌تبار شرکت کرده و با زنان ایرانی حاضر در آن نمایشگاه صحبت کرد. او پیش از ایند نیز خواستار اخراج جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد شده است.


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده نیز روز گذشته به‌همراه امانوئل مکرون، رئيس جمهوری فرانسه ضمن تحسین مبارزات آزادی‌خواهانه ایرانیان، حمایت خود را از معترضان در برابر ماشین سرکوب جمهوری اسلامی ابراز داشته و بر ضرورت پاسخگو کردن مقامات و نهادهایی که در سرکوب و نقض گسترده حقوق بشر در ایران نقش دارند، تاکید کردند.


اخیرا رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اعلام کرده که هنوز گزینه نظامی برای مقابله با ایران روی میز است. مقامات دولت بایدن می‌گویند که در شرایط کنونی مذاکرات هسته‌ای با ایران در اولویت نیست و آن‌ها فعلا روی اعتراضات مسالمت‌جویانه مردم ایران متمرکز هستند.

العربیه