به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۲۲، ۱۴۰۱

تظاهرات شبانه در اعتراض به اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد

 خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه بامداد روز گذشته از اعدام مجیدرضا رهنورد در «ملا عام» در مشهد خبر داد

در اعتراض به اجرای احکام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد دو جوان معترض که در روزهای اخیر توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی در ایران اعدام شدند، بامداد دوشنبه بیست‌ویکم آذر، شهروندان در چند منطقه تهران و همچنین در چند شهر دیگر تظاهرات برگزار کردند.

شهروندان معترض در شهرک اکباتان، شب گذشته ضمن برگزاری تجمع در این منطقه، شعار «هر یک نفر کشته‌شه، هزار نفر پشتشه» سر دادند.

مردم همچنین با تجمع در منطقه چیتگر، شعارهای «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» فریاد زدند.

شهروندان معترض در نارمک تهران هم در خیابان‌های این محله تجمع کرده و با سر دادن شعار «آزادی، آزادی، آزادی» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» نسبت به سرکوب، بازداشت و اعدام معترضان توسط جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

در ادامه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، شهروندان جوانرود، در استان کرمانشاه بامداد سه‌شنبه 22 آذر در اعتراض به بازداشت مُلا سیف‌الله حسینی، امام جمعه مسجد حمزه این شهر توسط نیروهای امنیتی به خیابان آمده و مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

معترضان در مشهد با سردادن شعار «ایران شده فلسطین، مردم چرا نشستین» خواستار پیوستن هم‌وطنان به قیام سراسری شدند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه بامداد روز گذشته از اعدام مجیدرضا رهنورد در «ملا عام» در مشهد خبر داد.

حساب توییتری «1500 تصویر»، اندکی بعد نوشت که ماموران جمهوری اسلامی بدون اطلاع خانواده رهنورد، پیکر او را در قطعه 66 «بهشت‌ رضا» در مشهد خاکسپاری کردند.

این دومین مورد اجرای حکم اعدام در رابطه با اعتراضات جاری در ایران است. پیشتر جمهوری اسلامی، در 17 آذر، محسن شکاری، یکی دیگر از معترضان بازداشتی را اعدام کرد.

در همین رابطه، دولت آمریکا اعدام مجید‌رضا رهنورد را به شدت محکوم کرد و ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه این کشور درباره این جنایت هولناک گفت، «قتل اخیر، که در ملا عام انجام شد، نشان داد آخوندها و رهبران جمهوری اسلامی از مردم خود می‌ترسند.»

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز خواستار توقف احکام اعدام در ایران شد و گفت: «جایی برای مجازات اعدام وجود ندارد.»

دوجاریک گفت، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل «بر این باور است که شرایط این حکم خاص (علیه مجیدرضا رهنورد) ظالمانه بوده است.»

وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اعدام مجیدرضا رهنورد در «ملا عام» اعلام کرد: «این اعدام، دومین اعدام در کمتر از یک هفته گذشته است و علاوه بر نقض جدی و فاحش حقوق بشر، نشان‌دهنده نادیده‌گرفتن غیر‌قابل قبول حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان ایرانی است که توسط مقامات جمهوری اسلامی نقض می‌شود.»