به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۲۷، ۱۴۰۱

اعتراضات شبانه در چندین شهر ایران؛ افزایش شمار کشته‌شدگان به 496 تن

 

شهروندان معترض در ایران، در ادامه خیزش سراسری برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی، شامگاه شنبه 26 آذر، بار دیگر با تجمع اعتراضی در نقاط مختلف کشور شعارهای ضد حکومتی سر دادند. در همین راستا، شهروندان تهرانی، در متروی تهران با سر دادن شعارهای انقلابی خواستار آزادی زندانیان سیاسی، پایان کشتار، سرکوب و توقف اعدام معترضان شدند.

معترضان همچنین در ایستگاه متروی «دروازه دولت» تهران فریاد «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

ساکنان شهرک چیتگر نیز شب گذشته ضمن ابراز خشم و انزجار خود با سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» خواستار سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

بنا به گزارش‌ها، اعتراضات همچنین در شمار دیگری از شهرها از جمله رشت، بندرعباس و کرمانشاه به شکل شعارهای شبانه و آتش زدن بنر تصاویر مقامات جمهوری اسلامی ادامه یافت.

معترضان در بندرعباس، تابلوی شهرداری حاوی تصاویر روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای را به‌آتش کشیدند.

اعتراضات سراسری در ایران از 26 شهریور، پس از کشته‌شدن مهسا امینی حین بازداشت توسط گشت ارشاد آغاز شد و به سرعت به سراسر کشور گسترش یافت.

496 نفر کشته شامل 68 کودک

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه شنبه 26 آذر، در جریان اعتراضات سراسری ایران 496 نفر کشته شدند که 68 تن از آنها کودک بودند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، در این مدت 18 هزار و 452 معترض هم بازداشت شده‌اند که تنها هویت 3928 نفر از آنها مشخص شده ‌است.

بنا به گزارش هرانا، 649 دانشجو در جریان اعتراضات ایران بازداشت و 1192 تجمع شهری و دانشگاهی در کشور انجام شده است.