به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۳، ۱۴۰۱

صدمین روز جنبش انقلابی مردم ایران

 تداوم اعتراضات؛ اعتصاب سراسری کارکنان ثبت اسناد و املاک کشور

جنبش انقلابی مردم ایران ۱۰۰ روزه شد. اعتراضات ایران در ۲۶ شهریور بعد از قتل مهسا (ژینا) امینی دختر ۲۳ ساله کرد آغاز با شعار «ژن ژیان ئازادی»(زن، زندگی، آزادی) در کردستان آغاز و به سراسر ایران کشیده شد و اکنون ۱۰۰ روز از برآمد این جنبش می‌گذرد. صد روزی که چهره ایران دگرگون کرده‌است. صدای مردم ایران را جهانی کرده‌است. انقلابی که از استقبال کم‌نظیری مواجه شده‌است و هم‌چنان ادامه دارد.

دویچه وله: کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از جمله در شهرهای یزد، خلخال و مشهد اعتصاب کردند. وزارت اطلاعات از دستگیری ۳۳ نفر در اکباتان تهران خبر داد. نماینده پارلمان آلمان ویدیویی از توماج صالحی منتشر کرد.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از اعتصاب کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شهرهای ایذه، تاکستان، یزد، جغتای، الیگودرز، دورود، خلخال و مشهد خبر داده است.

کارکنان ثبت اسناد در اعتراض به مشکلات معیشتی خود دست به اعتصاب زده و در شهرهای خود تجمع اعتراضی برگزار کردند.



سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از نهادهای قوهٔ قضائیهٔ ایران است که وظایفی چون ثبت معاملات، شرکت‌ها، املاک و دارایی‌های شخصی شهروندان ایران را بر عهده دارد.

اعتصاب گسترده کارکنان یک نهاد دولتی وابسته به قوه قضائیه از این نظر که هم‌زمان با خیزش مردمی انجام گرفته بسیار مهم است. این نخستین بار است که شماری از کارکنان یک سازمان دولتی به این شکل گسترده دست به اعتضاب می‌زنند.

صدور ۳۳ حکم بدوی برای دانشجویان

روزنامه شرق در توییتی خبر داد که "در ارتباط با وقایع اخیر ۳۳ حکم بدوی برای دانشجویان در کمیته انضباطی صادر شده" است.



روزنامه شرق اشاره‌ای به دانشجویان در بند نکرده است. در بیش از ۱۴۴ دانشگاه ایران دانشجویان تا کنون اعتراض کردند و ۶۵۶ دانشجو تا کنون بازداشت شده‌اند. 

بیانیه وزارت اطلاعات: دستگیری ۳۹ نفر در اکباتان

وزارت اطلاعات از دستگیری ۳۹ نفر وابسته به "بزرگ‌ترین شبکه خرابکاری تهران در شهرک اکباتان" خبر داده است. به گفته این نهاد امنیتی شبکه یاد شده "توسط سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات" کشف شده است.

وزارت اطلاعات برخی از این افراد را وابسته به "گروهک منافقین" دانسته و گفته برخی دیگر "افکار بهاییت داشتند" و چند نفری هم "جز فرقه‌های نو ظهور" بودند. 

اکباتان در تهران یکی از مناطقی بوده است که اهالی آن هر شب در اعتراض‌های شبانه علیه حکومت جمهوری اسلامی و رهبر آن علی خامنه‌ای شعار داده‌اند. نیروهای امنیتی و یگان‌های ویژه سرکوب برای ارعاب ساکنان این محله تا کنون از ابزارهای مختلفی استفاده کرده‌اند.

اخیرا چند جوان زندانی را نیز با دستان زنجیر شده برای بازسازی صحنه جرم در پرونده کشته شدن یک بسیجی به اکباتان بردند.

بازپرس پرونده، تیم تشخیص بررسی صحنه جرم و پلیس آگاهی تهران هم در کنار این جوانان بودند. کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام جمهوری اسلامی را به سخره گرفتند و نوشتند "در دادگاهی که قاضی خودش هم‌زمان دادستان، پلیس و کارآگاه و وکیل هست، اجرای این سناریو چه مفهومی دارد؟" 

سعید مدنی، جامعه شناس، به ۹ سال حبس محکوم شد

سعید مدنی نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی در دو اتهام "تشکیل و اداره گروه های معاند نظام" و "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران" در مجموع به ۹ سال زندان محکوم شده است.

سعید مدنی تاکنون کتاب‌های متعددی در داخل و خارج کشور درباره مسائل ایران منتشر کرده است.

اخیرا کتاب "علیه خشونت" این نویسنده به‌رغم مخالفت نهادهای امنیتی از طرف نشر "پارسه" منتشر شد. همچنین کتاب "جنبش‌های اجتماعی و امید" از دیگر تالیفات سعید مدنی که در داخل کشور مجوز انتشار دریافت نکرد توسط نشر باران سوئد منتشر شد.

سعید مدنی پس از دو ماه بازداشت در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین، هم اکنون دوران محکومیت خود را در بند چهار زندان اوین می‌گذراند.

عادل گرگیج در معرض خطر احکام سنگین

عادل گرگیج شهروند ۲۲ ساله بلوچ‌ و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان در معرض خطر احکام سنگین قرار دارد. 



عادل توسط نیروهای اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد منتقل شده که در آنجا به شدت مورد شکنجه قرار گرفته است.

منابع بلوچ اطلاع دادند که عادل هم اکنون به مدت یک هفته است که از بازداشتگاه اطلاعات به بند ۹ زندان مرکزی زاهدان انتقال شده است.

به رغم دستگیری‌های فزاینده در شهرهای بلوچ‌نشین کشور اعتراضات بلوچ‌ها تحت عنوان "جمعه‌های اعتراضی" وارد دوازدهمین هفته خود شده است. این اعتراض‌ها اکنون از سیستان و بلوچستان به آزادشهر در استان گلستان نیز کشیده شده که برای دومین هفته پی‌درپی برگزار شد.

نماینده پارلمان آلمان ویدیویی از توماج صالحی منتشر کرد

خانم یه-وُن ری (Ye-One Rhie)، نماینده حزب سوسیال دموکرات در مجلس آلمان که کفالت سیاسی توماج صالحی، را بر عهده گرفته است، در توییتی ویدیویی را از توماج پخش کرده است که در آن موکلش همه را به عدم خشونت فرا می‌خواند. 



یه-وُن ری می‌نویسد: «توماج صالحی می‌دانست اگر روزی به کمک احتیاج داشته باشد دیگران از او حمایت خواهندکرد. این دقیقا کاری است که ما انجام می‌دهیم. بعد از این ویدیو همه باید از خود بپرسند: چه کسی دعوت به خشونت می‌کند؟ همه ما پاسخ سوال را می‌دانیم. پس این پست را به اشتراک بگذارید.»

دو اعدام در زاهدان در یک روز 

به گزارش "حال وش"، گروه رسانه‌ای که در امور سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کند، سحرگاه روز شنبه ۳ دی (۲۴ دسامبر) حکم اعدام دست کم دو زندانی بلوچ به نام‌های ایوب ریگی ۳۷ ساله و الیاس رئیسی ۲۸ ساله از بابت اتهامات قتل در زندان مرکزی زاهدان به اجرا در آمده است.


عصرنو