به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۲۷، ۱۴۰۱

جزییات تازه از درگیری در زندان کرج؛ کشته شدن یک زندانی و زخمی‌شدن ده‌ها نفر به دست ماموران

 

در حالی که گفته می‌شود ۱۵ نفر از زندانیان زندان مرکزی کرج برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌اند، یک زندانی این زندان بر اثر اصابت گلوله جنگی اسلحه یکی از مسئولان زندان از پشت سر کشته شده است.

اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال حاکی است یک زندانی ۳۱ ساله در سالن ۴ زندان مرکزی کرج بر اثر اصابت گلوله جنگی از پشت سر کشته شده است.

بر اساس این اطلاعات، او با شلیک اسلحه از فاصله دو متری از پشت سر کشته شده است.

همچنین چهار نفر دیگر هم به دلیل اصابت گلوله‌ ساچمه‌ای و تیر جنگی، زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

این در حالی است که پیشتر فاضلی هریکندی رییس کل دادگستری استان البرز از جان باختن یک زندانی در جریان درگیری زندان کرج خبر داد و علت مرگ او را «پرتاب سنگ از سوی زندانیان دیگر» خواند.

او افزود: «چند نفر از زندانیان زندان کرج زخمی شده‌اند که از سوی بهداری زندان اقدامات درمانی لازم برای آنها انجام شده، اما دو نفر از زندانیان برای درمان به بیمارستان اعزام شدند.»

پایگاه خبری هرانا پیشتر گزارش داده بود زندانبانان در زندان مرکزی کرج برای سرکوب اعتراضات به تیراندازی متوسل شدند و «بیش از ۱۰۰ زندانی» در جریان درگیری دچار جراحت شدند.

بر اساس گزارش‌های رسیده، زندانیان بندهای دو، سه و چهار زندان مرکزی کرج ضمن اعتراض به اقدام مسئولان زندان برای اجرای حکم اعدام شماری از زندانیان با عنوان «محکومان مواد مخدر» که زندانیان معتقدند در میان آن‌ها معترضان بازداشتی گمنام حاضر بودند علیه خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار دادند.

در همین حال، سعید اقبالی، زندانی سیاسی، صبح شنبه ۲۶ آذر با دستور حفاظت اطلاعات زندان رجایی‌شهر کرج از بند سیاسی به سلول انفرادی منتقل شد و سعید اقبالی در اعتراض به این انتقال، اعتصاب غذا کرد.

در پی انتقال اقبالی به سلول انفرادی و اعتصاب غذای او، سارا مرآتی، مادر این فعال حقوق بشر زندانی نیز اعلام کرد که در حمایت از فرزندش اعتصاب غذا می‌کند.

این زندانی سیاسی در حال حاضر در مکانی به سر می‌برد که افراد‌ محکوم به اعدام در آن نگهداری می‌شوند.

او روز جمعه ۲۵ آذر در فایلی صوتی (از تماس تلفنی پخش شده‌اش) از مردم خواست برای توقف اعدا‌م معترضان در ایران خیابان‌ها را خالی نکنند.

کشتن و زخمی کردن زندانیان در زندان کرج در حالی است که در مهرماه نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان یک آتش‌سوزی در زندان اوین به سوی زندانیان تیراندازی کردند و تعدادی از آنان را کشتند.

منابع ایران‌اینترنشنال اعلام کردند دست‌کم چهار نفر در جریان حمله نیروهای امنیتی و آتش‌سوزی بعد از آن کشته شده‌‌اند.

شدت آتش‌سوزی اوین در حدی بود که شعله‌های آتش از صدها متر دورتر قابل مشاهده بود و هم‌زمان با وقوع این آتش‌سوزی، صدای تیراندازی شدید و ممتد در محوطه زندان به گوش رسید.

چندی پیش، ارغوان فراهانی، همسر امیرعباس آذرم‌وند، زندانی سیاسی در اوین در اینستاگرامش نوشت سازمان زندان‌ها از شش زندانی سیاسی از جمله همسرش، در ارتباط با آتش‌سوزی مهرماه اوین شکایت کرده است.

به گفته او، سازمان زندان‌ها این زندانیان را به «تخریب عمدی» اشیا و «توهین به مقامات» متهم کرد.