به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۲۴، ۱۴۰۱

فراخوان‌های گسترده اعتصاب و اعتراض سه روزه برای ۲۸ تا ۳۰ آذر

 

خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی در نودمین روز اعتراضات مردمی ادامه دارد و گروه‌ها، انجمن‌ها، شوراهای کارگری، جوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان سراسر ایران برای اعتراض و اعتصاب سه روزه از ۲۸ تا ۳۰ آذر ماه، فراخوان صادر کردند.

۳۴ دانشگاه، گروه‌های جوانان و دانش‌آموزان، در فراخوانی مشترک و جوانان انقلابی و جوانان محلات مشهد و لاهیجان در بیانیه‌هایی مجزا، از مردم ایران دعوت کردند از روز دوشنبه ۲۸ آذر تا چهارشنبه ۳۰ آذر به خیابان‌ها بیایند و هم‌زمان اعتصاب کنند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت هم از فراخوان کارکنان پتروپالایش‌ها برای اعتصاب در سوم، چهارم و پنجم دی حمایت کرد.

این شورا همچنین حمایت خود را از دیگر فراخوان‌ها برای تجمعات سراسری در روز ۲۶ آذر و همچنین ۲۸ تا ۳۰ آذر اعلام کرد.

روز گذشته (چهارشنبه) فراخوان مشترکی از سوی ۳۴ دانشگاه، گروه جوانان و دانش‌آموزان سراسر کشور منتشر شد که مردم را به سه روز تجمع و اعتصاب در سراسر کشور در روزهای دوشنبه ۲۸ آذر تا چهارشنبه ۳۰ آذر فراخواندند.

امضاکنندگان این فراخوان خطاب به دانشجویان، جوانان، زنان، دانش‌آموزان، کارگران صنایع مادر، کادر درمان و کسبه تاکید کردند: «در روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آذر، جای پای انقلابمان را در گام کنونی مستحکم‌تر خواهیم کرد.»

نویسندگان این فراخوان با اشاره به اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، یادآور شدند: «برای متوقف کردن جنایات جمهوری اسلامی از قبیل اعدام، سرکوب، بازداشت و تجاوز باید بتوانیم روند سرنگونی حکومت و پیروزی انقلاب‌ خود را سرعت ببخشیم و این هدف با گسترش و تسریع روند اعتراضات و اعتصابات سراسری و عمومی میسر خواهد شد.»

بخش دیگری از این بیانیه، تمام بخش‌های «تحت سرکوب و تحت استثمار جامعه و همچنین افراد و جریانات تاثیرگذار» را به همراهی دعوت و اعلام کرد در این سه روز، «صبح و ظهر» اعتصاب سراسری در سطح شهرها به ویژه مراکز کسب و کار و مراکز صنعتی و ... همچنین اجرای پرفورمنس اعتراضی، شعارنویسی و راهپیمایی اعتراضی در سطح دانشگاه‌ها و مدارس برقرار خواهد شد.

اما در «عصر و شب» دوشنبه تا چهارشنبه، تجمعات اعتراضی و تظاهرات و راهپیمایی شهری بر پا می‌شود.

زنان مبارز و انقلابی کردستان، تشکل دانش‌آموزان انقلابی تهران، شش دانشگاه کردستان، چهار دانشگاه اصفهان، دانشگاه‌هایی چون بهشتی، باهنر کرمان، تربیت مدرس، تهران، جندی‌شاپور اهواز و ... در کنار جوانان انقلابی محلات سنندج، کامیاران، پیرانشهر، زاهدان و ...، از جمله امضاکنندگان این فراخوان هستند.

علاوه بر این فراخوان مشترک، «شبکه متحد جوانان مشهد» هم در فراخوان شماره دو خود، برای اعتصاب و اعتراض در این سه روز بیانیه‌ای داد و «فرزندان انقلاب و جوانان میهن را برای خیزشی دگر علیه اهرِمن ظلم و ایستادگی در زیر پرچم آزادگی» فراخواند.

در این فراخوان آمده است: «همراه با خیزش ملی، ما از مورخ ۲۸ آذر تا ۳۰ آذر ماه شما را به اعتصاب و اعتراض فرا می‌خوانیم چرا که سمفونی سقوط وحوش و جاعش به صدا درآمده است.»

این گروه، مردم را به «بستن مغازه‌ها، خرید نکردن از کسبه، تخریب شرافتمندانه و روزانه، کم‌کاری یا غیبت در ادارات، افزایش مصرف برق و گاز در ساعات اوج مصرف در خانه، تخلیه حساب‌های بانکی و برپاخاستن و لرزندان خیابان‌ها زیر پاهای خویش» دعوت کرد.

نویسندگان این فراخوان با تاکید بر این که «قدم به قدم تا سرنگونی ظالمان و بازپس‌گیری میهن پیش خواهیم رفت» نوشتند: «... شب طولانی خزانِ این وحوش ابدی نیست و نوری در راه است ... چرا که با رویش بی‌امان نور، تاریکی برچیده و صفحه جدیدی از تاریخ بر چهره ایران طلوع خواهد کرد.»

جوانان محلات رشت هم در فراخوانی برای اعتصاب و اعتراض در روزهای ۲۸، ۲۹ و۳۰ آذر نوشتند: «همه با هم در خیابان‌هایی که از خون عزیزانمان سرخ است ... هرگز به تیغشان نمیرد فریاد جاودان ما؛ پیروزی از آن ماست.»

پیش از این هم فراخوان‌هایی مردمی برای اعتصاب، اعتراض و تحصن گسترده در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر منتشر شده بود که با همراهی گسترده اقشار و اصناف مختلف همراه شد.

در این سه روز دانش‌آموزان، دانشجویان، دبیران، کارمندان، کارگران، کسبه بازار و شاغلان سایر اصناف در حمایت از معترضان به اعتصاب در محل کار و اعتراض در خیابان پیوستند.