به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۳۰، ۱۴۰۱

تداوم اعتراضات ضد‌حکومتی در شهرهای مختلف ایران همزمان با قطعی اینترنت

 

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد شهروندان ایرانی در پاسخ به فراخوان روزهای آخر آذرماه که پیشتر توسط گروه‌های مختلف انتشار یافته بود، در شهرهای مختلف ایران، از جمله تهران و کرج به خیابان‌ها آمده‌ و علیه کشتار، اعدام و سرکوب رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند.

معترضان در گلشهر کرج، شامگاه سه‌شنبه 29 آذر در همگامی با خیزش سراسری برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی، ضمن برافروختن آتش و ایجاد راهبندان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

همچنین در تهران نیز معترضان شامگاه سه‌شنبه در شهرک اکباتان در غرب پایتخت، با سر دادن شعارهای ضد‌حکومتی از جمله «اعتصاب و اعتراض میرسه به انقلاب» و «فقر و فساد گرونی میریم تا سرنگونی» خواستار زوال حاکمیت استبداد در ایران شدند.

شب گذشته، جوانان معترض در خیابان سلسبیل تهران با روشن‌کردن آتش و سر دادن شعار «امسال سال خونه، سِدعلی سرنگونه»، عزم خود را برای براندازی رژیم جمهوری اسلامی یادآور شده‌اند.

ویدیوهای دیگری نیز از خیابان انقلاب در مرکز تهران منتشر شده که در آن جمعی از زنان معترض به‌‌رغم جو امنیتی موفق به راهپیمایی شده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

همچنین ویدیوی دیگری از بوشهر منتشر شده که نشان می‌دهد افراد ناشناس با پرتاب ترقه به ورودی حوزه علمیه بوشهر، آن‌جا را به آتش می‌کشند.

بر اساس ویدیویی که از بعدازظهر سه‌شنبه بارها توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است، یک سرباز وظیفه جوان در تهران بر بالای دیوار رفته و با به گردن انداختن طناب دار، اعتراض خود را به احکام اعدام صادر شده علیه معترضان ابراز کرده است.

همزمان، شماری از شهروندان معترض نیز با آویزان کردن طناب‌های دار از یک پل عابر پیاده در بزرگراه همت تهران، نسبت به خطر اعدام هم‌وطنان خود ابراز خشم و اعتراض کردند.

بر اساس گزارش اکانت توییتر «نت‌بلاکس»، در شهر سنندج در استان کُردستان، اینترنت به مدت دو روز کاملا قطع شده است. این در حالیست که گزارش‌های دیگری از اختلال و کندی شدید سرعت اینترنت در شهرهای مختلف ایران، از جمله تهران مخابره شده است.

تداوم اعتراضات با وجود قطع اینترنت و سرکوب گسترده معترضان در حالی ادامه دارد که بنا بر گزارش نهادهای حقوق بشری، تاکنون 11 معترض بازداشتی حکم اعدام دریافت کرده و ده‌ها نفر نیز با اتهاماتی که خطر مجازات اعدام را در پی دارد، در حال محاکمه هستند.

این نهادهای حقوق بشری می‌گویند که احکام اعدام صادره علیه معترضان بر اساس اتهامات ساختگی و اعتراف تحت شکنجه بوده و از وجاهت قانونی برخوردار نیست.