به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۰۹، ۱۴۰۱

جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان؛ «سپاه جنایت می‌کند،‌ خامنه‌ای حمایت می‌کند»

 

عبدالحمید اسماعیل‌زهی گفت، قانون اساسی جمهوری اسلامی دارای «ضعف‌های اساسی» است، اما با این وجود نیروهای حکومتی بدون هیچ‌گونه عواقب قانونی آن را نقض می‌کنند

پس از گذشت سه ماه از آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، نمازگزاران بلوچ همچنان پس از پایان نمازجمعه در خیابان‌های زاهدان تظاهرات می‌کنند.

نمازگزاران بلوچ، پس از نماز جمعه 9 دی، با سر دادن شعار «بسیجی، سپاهی داعش ما شمایی» در اطراف مسجد مکی زاهدان تجمع کردند.

معترضان در خیابان‌های زاهدان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

نمازگزاران معترض همچنین شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» و «سپاه جنایت می‌کند،‌ خامنه‌ای حمایت می‌کند» سر دادند.

شهروندان معترض امروز ضمن سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» عکس رهبر جمهوری اسلامی را به آتش‌ کشیدند.

شهروندان راسک هم به سرکوب اعتراضات توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتراض کرده و با سر دادن شعارهایی در حمایت از عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت این شهر، خواستار آزادی فوری او شدند.

در همین رابطه، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران برای شناسایی معترضان در شهرستان خاش که شعار ضدحکومتی سر می‌دادند از کوادکوپتر استفاده کردند.

نمازگزاران بلوچ، در شهرستان خاش هم پس از نماز جمعه 9 دی در خیابان‌های این شهر تظاهرات کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

«قانون اساسی دارای ضعف‌های اساسی است»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان در اظهاراتی گفت، قانون اساسی جمهوری اسلامی دارای «ضعف‌های اساسی» است، اما با این وجود نیروهای حکومتی بدون هیچ‌گونه عواقب قانونی آن را نقض می‌کنند.

مولوی عبدالحمید، در خطبه نماز جمعه مسجد مکی ضمن اشاره به عملکرد مقامات جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد، هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند «نماینده خدا» است.

او با اشاره به قتل سها اعتباری، کودک 12 ساله هرمزگانی توسط نیروهای پلیس، از قتل کودکان توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرد و آن را مایه تاسف دانست.

خبرگزاری «هرانا» پیشتر اعلام کرده بود، سها اعتباری، شامگاه‌ شنبه 4 دی‌ماه، سرنشین خودرویی بوده که در محل ایست بازرسی نیروی انتظامی متوقف شده بود ولی ماموران به سوی آن تیراندازی کرده‌اند.

ایران از اواخر شهریور گذشته در پی قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی دختر 22 ساله کرد توسط پلیس امنیت اخلاقی به بهانه عدم رعایت حجاب، شاهد اعتراضات سراسری فراگیری بوده است.