به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۲۹، ۱۴۰۱

سازمان ملل متحد، اعضای کمیته حقیقت‌یاب درباره کشتار و سرکوب معترضان ایرانی را تعیین کرد

 

حسن اسدی زیدآبادی با وثیقه آزاد شد

حسن اسدی زیادآبادی، فعال اصلاح طلب پس از ۳۵ روز بازداشت، امروز ۲۹ آذر با قرار وثیقه آزاد شد.

همه نمایندگان پارلمان اتریش کفالت سیاسی زندانیان اعتراضات اخیر ایران را برعهده گرفتند

نمایندگان پارلمان اتریش کفالت سیاسی ۱۸۳ زندانی سیاسی در ایران را برعهده گرفته‌اند که تعدادی از آنان در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌اند.


پس از تصویب بیانیه مجلس شورای ملی اتریش - مجلس سفلای پارلمان - در اعتراض به برخورد حکومت ایران با معترضان، نمایندگان احزاب مختلف اعلام کردند که هرکدام کفالت سیاسی یک زندانی ایرانی را برعهده می‌گیرد.


مجلس شورای ملی اتریش ۱۸۳ نماینده دارد اما سی و یک عضو حزب آزادی اتریش - که یک حزب عوامگرا دست راستی است - از قبول کفالت سیاسی زندانیان خودداری کردند.


در نتیجه، سی عضو سایر احزاب به جای آنان کفالت سیاسی زندانیان را برعهده گرفتند.


به گزارش نشریه تایمز تودی، راینهولد لوپاتکا، سخنگوی حزب دموکرات مسیحی خلق اتریش، گفته است که پس از اینکه پارلمان به اتفاق آرا اعمال مجازات اعدام در ارتباط با اعتراضات در ایران را محکوم کرد، چهار حزب اصلی تصمیم گرفتند برای تاکید بیشتر بر این مصوبه، کفالت سیاسی زندانیاان اعتراضات ایران را قبول کنند.

اصغر فرهادی از ترانه علیدوستی، سایر سینماگران و «زندانیان کمتر شناخته شده» حمایت کرد

در ادامه اعتراض به بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس ایرانی، اصغر فرهادی، کارگردان سینما نیز حمایت خود را از او و دیگر سینماگران بازداشتی اعلام کرده است.

سازمان ملل متحد، اعضای کمیته حقیقت‌یاب درباره کشتار و سرکوب معترضان ایرانی را تعیین کرد

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعضای کمیته حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی را تعیین کرد.


پیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، سازوکاری ویژه برای راستی‌آزمایی و حقیقت‌یابی درباره کشتار و سرکوب معترضانی که بعد از کشته شدن مهسا امینی در ایران به خیابان آمدند، تعیین کرده بود.


بر اساس این مصوبه، رئیس شورای حقوق بشر موظف شد که به شکل مستقل، کار تحقیق و ثبت موارد نقض حقوق بشر در ایران را از روز ۲۵ شهریور (۱۶ سپتامبر) را برعهده بگیرد.


اعضای این کمیته عبارتند از سارا حسین از بنگلادش، شاهین صدرعلی از پاکستان و ویوین کرستیچویچ از آرژانتین.


سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که جمهوری اسلامی به شکل گسترده در هفته‌های گذشته به کشتار معترضان غیرمسلح دست زده و دهها هزار نفر را دستگیر کرده است.


ایران هم در واکنش به این مصوبه این گزارش‌ها را رد کرد و در عوض گفت که کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان، «صلاحیت اخلاقی» حسابرسی از کشورهای دیگر را در ارتباط با نقض حقوق بشر ندارند.


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که این کشور با کمیته حقیقت‌‌یاب سازمان ملل متحد که تشکیل آن، همکاری نخواهد کرد.


آقای کنعانی تشکیل این کمیته را «استفاده عجولانه از سازوکارهای حقوق بشری» خوانده و دولت‌های غربی و به ویژه آمریکا را به تهییج «اغتشاشات» متهم کرد.


طرح مجلس شورای اسلامی برای مجازات منتشرکنندگان خبرهای دارای «آثار سوءاجتماعی»

در حالیکه پس از اعتراضات اخیر در ایران بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعی تشدید شده است، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طرحی خبر داده که ناشران خبرهایی که از نظر حکومت ایران دارای «آثار سوء اجتماعی» باشند،مجازات خواهند شد.


محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفته: «طبق طرح جدید مجلس، افرادی که اخبار کذب را نشر بدهند قاعدتا باید پاسخگوی تبعات سوء آن باشند. این طرح در مورد هر خبری که آثار سوءاجتماعی داشته باشد و موجب ضربه به جامعه شود، صدق می‌کند. منتشرکنندگان این اخبار اگر نتوانند جبران خسارت بکنند، باید مجازات شوند.»


هفته پیش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از آماده شدن طرحی در این زمینه خبر داده بود.


محمدتقی نقدعلی گفته «بزرگ جلوه دادن اخبار ممکن است ثمرات سوء برای جامعه یا افرادی داشته باشد، در این صورت اشخاص سازنده آن باید پاسخگوی آن باشند.»


البته گفته شده جزئیات این طرح در کمیسیون بررسی می‌شود و «مقیاس‌ها و معیارهای آن مشخص خواهد شد»


بر اساس گزارش‌های جمع‌آوری شده توسط «فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران» در پی اعتراضات گسترده پس از کشته شدنن مهسا امینی تا هفته پیش، بیش از ۵۷ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.


اجرای چنین طرحی فضای روزنامه نگاری در ایران را بیش از پیش بسته‌تر خواهد کرد.

خبرگزاری فارس گزارش داده که اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال ساحلی برای شرکت در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ تایلند از تاریخ ۱ الی ۸ دی ماه در شهر بوشهر برگزار می‌شود ولی «سعید پیرامون که در یکی از بازی های تیم ملی اقدامی حاشیه ای در رابطه با مسائل داخلی کشور انجام داده بود به تیم ملی دعوت نشد».


علاوه بر او، مصطفی کیانی و محمد احمدزاده نیز ظاهرا اعضای تیم اعزامی به تایلند نیستند.


سعید پیرامون در فینال جام بین قاره‌ای فوتبال ساحلی، به نشانه حمایت از حرکت اعتراضی در ایران در شادی پس از گل به شکل نمادین مویش را قیچی کرد.


در این مسابقات، بازیکنان پس از زدن گل شادی نکردند ئ هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی، از همراهی با آن خودداری کردند.

دادستان خوزستان درباره تیراندازی در ایذه در آبان ماه: دو نفر بازداشت و دو نفر کشته شدند

صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفته در رابطه با تیراندازی در شهرستان ایذه ، دو نفر از «عوامل دخیل» در آن، بازداشت و دونفر دیگر هم کشته شدند.


آقای چگنی گفته که در عملیات مشترک وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و فراجا، «چهار نفر» از «عوامل دخیل در حادثه تروریستی» مورد تعقیب قرار گرفتند که دو نفر بازداشت و دو نفر دیگر کشته شدند. دادستان خوزستان گفته که پیشتر افراد دیگری در این رابطه دستگیر شده بودند.


در ۲۵ آبان و در دومین روز اعتصابات سراسری سه روزه در ایران، به گفته شاهدان عینی و گزارش‌های شهروندان، مردم معترض در شهر ایذه به خیابان آمده بودند که «ماموران امنیتی» به سوی «مردم» در خیابان تیراندازی کرده که به گفته رسانه‌های دولتی شماری از جمله دو کودک ۹ و ۱۴ ساله به نام‌های کیان پیرفلک و سپهر مقصودی جان باختند.


براساس روایت رسمی جمهوری اسلامی «دو گروه موتورسوار به سوی شهروندان آتش» گشوده بودند، اما گزارش شاهدان عینی با این روایت سازگار نیست.


زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک- کودک ده ساله کشته شده- در مراسم خاکسپاری او جزئیاتی از زمانی که «نیروهای لباس شخصی» ماشین‌‌ آنها را در مسیر برگشت به خانه‌شان در ایذه به رگبار بستند بازگو کرد.


خانم مولایی راد گفت: «از زبان خودم بشنوید که در تیراندازی چی شد، نگویند که تروریست‌ها بودند، دروغ می‌گویند.»

نماینده مجلس ایران: قانون حجاب سرجای خودش است اما هیچ مواجهه و دستگیری انجام نخواهد شد

حسین جلالی، نماینده مجلس ایران، می‌گوید که قانون حجاب سر جای خودش است اما برخورد فیزیکی و تذکر شفاهی انجام نخواهد گرفت.


این نماینده رفسنجان و انار از استان کرمان در گفت‌وگو با روزنامه همشهری از تغییر شیوه‌های برخورد در رابطه با «قانون حجاب و عفاف» از کاهش خدمات اجتماعی خبر داد.


به‌گفته آقای جلالی «اصلا هیچ‌گونه مواجهه فیزیکی در این طرح وجود ندارد و تقابلی صورت نمی‌گیرد. تذکر شفاهی هم داده نمی‌شود. هیچ برخورد و دستگیری هم صورت نمی‌گیرد. این کار از طریق مدیریت هوشمند انجام می‌شود.»


حدود دو هفته پیش آقای جلالی در اظهاراتی گفته بود که حکومت به جای گشت ارشاد به دنبال این است که بعد از تذکر، «حساب بانکی فرد بی‌حجاب مسدود شود.»


آقای جلالی در توضیح اینکه برنامه جایگزین حکومت جمهوری اسلامی به جای «گشت ارشاد» چیست، گفت: «منظور از تغییر روش این است که امکان دارد در قالب تذکری از طریق پیامک به افراد بی‌حجاب اعلام شود که شما حجاب رعایت نکردید و سعی کنید به قانون احترام بگذارید. بعد از تذکر، وارد مرحله اخطار می‌شویم بعد هشدار و در مرحله سوم ممکن است حساب بانکی فرد بی‌حجاب مسدود شود.»


وی تاکید کرده بود که «از طرح حجاب و عفاف عقب‌نشینی نخواهد شد. این عقب‌نشینی به معنای عقب‌نشینی جمهوری اسلامی است.»


در پی کشته شدن مهسا (ژینا) امینی دختر ۲۲ ساله کرد ایرانی تحت بازداشت گشت ارشاد اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای مختلف آغاز شد.


این اعتراضات در ابتدا در واکنش به حجاب اجباری بود اما از آن فراتر رفت و معترضان خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی شدند.

وزیر ارشاد ایران گفته نهادهای امنیتی پیگیرعادی شدن فعالیت‌های هنری هستند

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد ایران، گفته که نهادهای امنیتی «مرتب از ما پیگیری می‌کنند تا فعالیت‌های هنری به صورت عادی» بازگردد.


پیشترآقای اسماعیلی، در حاشیه جشنواره فیلم‌های مستند در تهران گفته بود «من از عموم هنرمندان به ویژه اهالی موسیقی خواهش می‌کنم فعالیت‌هایشان را آغاز کنند.»


آقای اسماعیلی درباره تصمیم نهادهای امنیتی برای عادی شدن فعالیت‌های هنری گفت: «نهادهای امنیتی به هیچ وجه مشکلی ندارند، همه آنها از جمله شاک و شعام ( شورای امنیت کشور و شورای عالی امنیت ملی) مرتب از ما پیگیری می‌کنند تا فعالیت‌های هنری به صورت عادی برگزار شود و ما هم مشکلی نداریم.»


مانی حقیقی کارگردان و بازیگر سینما دیروز در پیامی به وزیر ارشاد که از هنرمندان خواسته بود به فعالیت هنری خود بپردازند گفت: «در چهارگوشه ایران جسد عزیزانمان را خاک می‌کنیم. وقت نداریم برایت برقصیم.»


در پی اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران فعالیت‌های هنری به حداقل رسیده است.

سخنگوی قوه قضائیه حذف ایران از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل «دیکتاتورمنشانه» خواند

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز خود گفت «بدعت حقوقی و اقدام ناعادلانه سیاسی حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون بین‌المللی مقام زن در راستای فشارهای سیاسی به مردم و به ویژه زنان سرزمین ایران اسلامی» است.


هفته گذشته کمیته مقام زن سازمان ملل متحد ایران را به دلیل سرکوب اعتراضات زنان اخراج کرد.


ایران در سال گذشته میلادی به عضویت این نهاد انتخاب شد. دوره عضویت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، چهار سال است. این شورا، ۵۵ عضو دارد.


این نخستین بار است که یکی از اعضای این کمیسیون اخراج می‌شود

محمد حسین آقاسی وکیل دادگستری می‌گوید خبر منتشر شده در مورد محمدمهدی کرمی مبنی بر اجرای حکم اعدام او در بامداد سه‌شنبه ۲۹ آذر «مطلقا صحت ندارد.»


او در توئیتی نوشته «انتشار این گونه خبرها خانواده او را بشدت مضطرب می‌کند».


محمدمهدی کرمی به افساد فی الارض متهم شده و محکمه او را به اعدام محکوم کرده است.


اتهام او قتل روح الله عجمیان بسیجی کشته شده در مراسم چهلم حدیث نجفی عنوان شده است.


پدر او در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد گفته است: «خودش چهارشنبه... به ما زنگ زد و گفت بابا حکم‌ها را به ما داده‌اند؛ حکم من اعدام است. پسرم گریه می‌کرد و می‌گفت به مامان چیزی نگو.»


آقای کرمی گفته وکیل تسخیری که برای پسرش تعیین شده حتی جواب تلفن را نمی‌دهد.


در پرونده کشته‌شدن روح الله عجمیان، علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل یکی از متهمان جزئیاتی از «شکنجه شدید» موکلش منتشر کرد.


در پرونده محمد عجمیان پنج نفر به اعدام محکوم شده‌اند.


اعتراضات خیابانی در گلشهر کرج

‌تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده اعتراضات شبانه در گلشهر کرج را نشان می‌دهد.معترضان شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی سر دادند.


اعتراضات خیابانی در مشهد با شعار زن، زندگی، آزادی

ویدیویی از اعتراضات ۲۸ آذر در وکیل‌آباد مشهد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن معترضان ضمن حرکت در پیاده رو شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهند.


معترضان در مشهد از اعدام مجیدرضا رهنورد که تنها سه هفته پس از بازداشت و به اتهام «کشتن ماموران بسیج» به دادگاه برده شده بود، خشمگین‌اند.