به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۱۰، ۱۴۰۱

کشته‌شدن یک شهروند معترض در چهلم کشته‌شدگان شهرستان جوانرود

 در جریان برگزاری مراسم چهلم هفت تن از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در جوانرود، یک شهروند به نام «برهان الیاسی»، 22 ساله با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

شهروندان معترض در جوانرود، ‌شنبه 10 دی پس از شرکت در مراسم چهلم کشته‌شدگان مذکور در خیابان‌های این شهر تظاهرات کرده و شعارهای ضدحکومتی سردادند.

تحسین میری، جوهر فاتحی، عرفان کاکایی، بهاالدین ویسی، مسعود تیموری، جمال اعظمی و اسماعیل گل‌عنبر هفت شهروندی بودند که در روزهای 29 و 30 آبان در اعتراضات شهرستان جوانرود، از توابع استان کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

در پی حمله نیروهای حکومتی به معترضان در شهر جوانرود، شهروندان این شهر با ایجاد موانع و سنگربندی در خیابان‌ها به مقاومت پرداختند.

نیروهای امنیتی همچنین با یورش به محل برگزاری مراسم چهلم کشته‌شدگان در آرامستان جوانرود، به‌سوی شرکت‌کنندگان در این مراسم گاز اشک‌آور شلیک‌ کردند.

ویدیوهایی نیز از سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» توسط حاضران در آرامستان حاجی ابراهیم جوانرود منتشر شده است.

«شبکه حقوق بشر کُردستان» جمعه 9 دی و در آستانه برگزاری مراسم چهلم کشته‌شدگان جوانرود، گزارش داد کاروانی از نیروهای یگان ویژه جمهوری اسلامی از کرمانشاه به جوانرود اعزام شده است.

در همین رابطه، سازمان حقوق بشری «هنگاو» با انتشار گزارشی از احراز هویت 202 زن کُرد باز‌داشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری جاری در ایران خبر داد و افزود که دست‌کم 30 نفر از این زنان بازداشت‌شده دانش‌آموزان زیر 18 سال هستند.

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز گزارش داد طی اعتراضات جاری از 26 شهریور تا جمعه 9 دی، 508 معترض توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند که 69 نفر از آنها کودک هستند.

بنا به این گزارش، تاکنون دست‌کم 19 هزار و 199 شهروند بازداشت شدند که تنها هویت 4307 نفر از آنها احراز شده است.