به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۲۴، ۱۴۰۱

نودمین روز اعتراضات؛ پس‌لرزه‌های اخراج ایران از کمیسیون مقام زن

 نگرانی‌ها از اجرای احکام اعدام‌

نود روز از اعتراضات ایران می‌گذرد و نگرانی‌ها درباره سرنوشت معترضان بازداشت شده با صدور گسترده احکام اعدام به اتهامات محاربه و افساد فی‌العرض برای آن‌ها افزایش یافته است.


روز گذشته قطعنامه اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد با ۲۹ رای موافق و هشت رای مخالف به تصویب رسید. تصویب این قطعنامه که پیشتر به پیشنهاد آمریکا و آلبانی ارائه شده بود، با بازتاب گسترده بین‌المللی همراه بود. 


گزارش‌ها از تجمعات اعتراضی پراکنده در شامگاه گذشته در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج، گوهردشت و سقز و حمایت و خوشحالی معترضان از اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد حکایت دارد.


اعتماد آنلاین: امیرحسین رحیمی، زندانی ۱۵ساله با قید وثیقه آزاد شد

به گزارش اعتماد آنلاین، الهام نجف، مادر امیرحسین رحیمی از آزادی فرزندش با قید وثیقه خبر داد. خانم نجف ضمن سپاسگزاری از مردم ایران بابت پیگیری دلسوزانه آزادی فرزندش گفت: «بعد از چاپ گفت‌وگوی اعتماد درباره امیرحسین و واکنش‌های عمومی، مسئولان قضایی بلافاصله دستور آزادی او را با وثیقه فیش حقوقی صادر کردند.»


مادر امیرحسین رحیمی روز گذشته در گفتگو با اعتماد گفته بود که توان تامین وثیقه برای آزادی موقت پسرش را ندارد. وی با اشاره به اینکه پسرش روز ۲۱ مهرماه در فردیس کرج بازداشت شده گفته بود در ملاقات کابینی با امیرحسین متوجه شده که در سر، شکم و سینه او ساچمه است و به همین دلیل هم درد می‌کشد.


مادر این نوجوان همچنین به نقل از قاضی گفته بود که اتهامات سنگینی به فرزنش وارد شده و تنها با ارائه وثیقه ۵۰۰ میلیونی اجازه آزادی امیرحسین داده خواهد شد؛ مبلغی که به گفته خانم نجف برای این خانواده قابل تامین نیست.

امیرحسین رحیمی/عکس از اعتماد آنلاین

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد

وزارت خارجه ایالات متحد در پی اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل، روز گذشته در بیانیه‌ای نوشت: «رای امروز شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد به حذف ایران از کمیسیون مقام زن، پیام حمایت انکارناپذیر سراسر جهان از مردم دلیر ایران و به ویژه زنان و دختران ایرانی است که علی‌رغم وحشیگری و خشونتی که حکومت علیهشان به کار می‌برد، همچنان شجاعانه ایستاده‌اند.»


وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این که تا کنون صدها نفر از جمله ده‌ها کودک در اعتراضات جاری ایران توسط نیروهای امنیتی کشته‌ شده‌اند و هزاران نفر از معترضان بازداشت‌شده ممکن است با احکام اعدام در «دادگاه‌های دروغین» جمهوری اسلامی روبرو شوند افزود: «ایالات متحده مفتخر به همکاری با هم‌پیمانانش در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن است. نهادی که ارزش‌ها و ماموریت‌های آن توسط جمهوری اسلامی به سخره گرفته می‌شود. آمریکا بر حمایت بی‌دریغ خود از مردم ایران تاکید می‌کند.»


حمید فرخ‌نژاد: علی خامنه‌ای، تو برای ما دیکتاتور خوبی نبودی، لااقل به‌خاطر خودت دیکتاتور باشخصیتی باش

حمید فرخ‌نژاد، بازیگر سرشناس سینمای ایران در پست صفحه اینستاگرام خود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را دیکتاتور، بیمار روانی و محکوم به سرنگونی خطاب کرد و از او خواست که «سرنوشت را بپذیرد» و نوشت: « دیکتاتور ها فارغ از این‌که در کجای دنیا یا در کدام مقطع از تاریخ ظهور میکنند، خصوصیات اخلاقی مشترک زیادی دارند فرقی نمی‌کند؛ ایدی امین باشی یا فرانکو یامائو یا موسولینی یا پل پوت یا استالین یا چایشسکو یا فرعون یا علی خامنه ای، همگی به مرور توهم خود خدا انگاری به سراغشان می‌آید و خود را حق مطلق می پندارن و زوال ناپذیر و جاودان، این بدان معنی نیست که دیکتاتورها انسان‌های کم‌فهمی هستند، نه نیستند، روند مشترکی از همه آن‌ها یک بیمار روانی می‌سازد که تفسیرهایشان از واقعیت بر اساس جهانی است که خودشان ساخته‌اند نه دنیای واقعی و همین مسئله پاشنه آشیلشان می‌شود و یکی دیگر از مشترکات دیکتاتورها یعنی انقراض را برایشان رقم میزند، همه در یک چیز دیگر مشترکند؛ سرنگون می‌شوند، باز هم این بدان معنی نیست که دیکتاتورها همه بد هستند، بعضی از دیکتاتورها حتی باعث پیشرفت و ترقی کشورهایشان می‌شوند ولی باز هم سرنوشتشان با دیگر هم‌نوعان دیکتاتورشان تفاوت نمی‌کند یا توسط نیروی خارجی یا ملت خودشان سرنگون و منقرض می‌گردند، دیکتاتورها یا می‌جنگند و نابود می‌شوند یا تسلیم می‌شوند و نابود می‌شوند، در هر دو صورت پایانشان یکی است، از مشترکات دیگر این صنف این است که همگی تصور می‌کنند با دیگر هم‌صنفانشان متفاوتند و اصلا دیکتاتور نیستند، و اما با همه مشترکاتی که برشمردم یک تفاوت عمده با هم دارند، دیکتاتورها یا با شخصیتند یا بی‌شخصیت، دسته اول وقتی به پایان نزدیک می‌شوند سرنوشت را می‌پذیرند و کنار می‌روند و دسته دوم راه پر هزینه را انتخاب می‌کنند که منجر به بالا رفتن تلفات از هر دو طرف یعنی هم مردم و هم خودشان می‌شوند، به گونه‌ایی که در پایان داستان تکراری همه آن‌ها، لایه‌های دوم و سوم منتسبان و منصوبان و نیروهاشان نیز به دلیل خشم مردمی که تلفات زیاد دادند، مورد انتقام قرار می‌گیرند. گروه دوم کثیف می‌میرند بد. علی خامنه ای ،تو برای ما دیکتاتور خوبی نبودی، لااقل بخاطر خودت دیکتاتور باشخصیتی باش.»


وزیر خارجه کانادا خطاب به مردم ایران: اگرچه حکومت گوش شنوا ندارد، ما داریم

ملانی ژولی، وزیر خارجه کانادا در واکنش به اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در توئیتی نوشت: «به مردم ایران: اگرچه حکومت گوش شنوا ندارد، ما داریم. ما به همراه همکارانمان به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد رای دادیم. کانادا حکومت ایران را مسئول می‌داند. ما اجازه نخواهیم داد حقوق زنان تضعیف شود.» 



عفو بین‌الملل: محمد بروغنی در خطر اعدام است

سازمان عفو بین‌الملل در توئیتی از احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام محمد بروغنی خبر داد و نوشت: «منابع داخل ایران از ملاقات محمد بروغنی با خواهر و مادرش در روز سه‌شنبه خبر دادند. وی سپس به بخشی از زندان رجایی‌شهر منتقل شده که معمولا زندانیانی که با اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام روبرو هستند، آن‌جا نگهداری می‌شوند.  این مساله نگرانی شدیدی در مورد احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام محمد بروغنی به وجود آورده است. مقامات ایران باید سریعا هرگونه برنامه ریزی برای اعدام وی را متوقف کرده و حکم اعدام او را که در نتیجه یک محاکمه ساختگی صادر شده است، لغو کنند.»



مارتین دیدنهوفن نماینده پارلمان آلمان نیز از مردم خواست تا صدای محمد بروغنی باشند و نگذارند حکم او اجرا شود و نوشت: «بنابر چندیدن منبع، محمد بروغنی در بند ۳۹۰ زندان رجایی شهر کرج به سر می‌برد، همان بند که محسن شکاری شب قبل از اعدام به آنجا منتقل شد.»



شکایت سازمان زندان‌ها از شش زندانی در رابطه با آتش‌سوزی زندان اوین

ارغوان فرهانی، همسر امیرعباس آزرم‌وند روزنامه‌نگار و فعال کارگری محبوس در زندان اوین، در استوری اینستاگرامش از شکایت سازمان زندان‌ها از همسرش و پنج زندانی سیاسی دیگر با نام‌های یاشار توحیدی، میثم گلشنی، محمد خانی، رضا سلمانزاده و جواد سیدی خبر داد.


به گفته خانم فرهانی اتهامات این افراد «افتراء و تخریب عمدی اموال منقول و غیر منقول متعلق به دیگری، توهین به مقامات و مامورین، تهدید به قتل و نشر اکاذیب» عنوان شده است.


بنابر اظهارات ارغوان فراهانی این شش زندانی باید روز ۲۶ آذر در شورای حل اختلاف تهران حاضر شوند.


شبکه حقوق بشر کردستان: دختر ۱۷ ساله ایلامی به محاربه متهم شد

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سونیا شریفی، نوجوان ۱۷ ساله اهل آبدانان استان ایلام، ۲۸ آبان در منزل مادربزرگش در آبدانان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به کانون اصلاح و تربیت منتقل شده است. 


شبکه حقوق بشر کردستان همچنین مدعی است که بازجویان امنیتی سونیا شریفی را مجبور به اعترافات اجباری در خصوص ساخت کوکتل‌ مولوتوف و شعارنویسی کرده‌اند.



مقام های قضایی استان ایلام هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌اند.


کاتیا لایکارت، نماینده پارلمان آلمان روز گذشته کفالت سیاسی سونیا شریفی را بر عهده گرفت و در توئیتی نوشت: «من برای آزادی او ایستادگی می‌کنم!»


پاسخ جمهوری اسلامی به اخراج از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در واکنش تصویب قطعنامه در جلسه شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد مبنی بر اخراج ایران از کمیسیون مقام زن گفت: «این اقدام مغرضانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاشی برای تحمیل خواسته های سیاسی یک‌جانبه و نادیده گرفتن رویه انتخابات در نهادهای بین المللی است. اقدام به محروم کردن یک عضو قانونی کمیسیون مقام زن، یک بدعت سیاسی، اعتبار زدائی از این تشکل بین المللی و همچنین ایجاد کننده رویه ای یکجانبه برای سوء استفاده های آتی از نهادهای بین المللی است.»


قطعنامه اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد روز گذشته با ۲۹ رای موافق و هشت رای مخالف به تصویب رسید.

یورونیوز