به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۱۳، ۱۴۰۱

تداوم اعتراضات شبانه و آمادگی برای اعتصاب سراسری در تهران و سایر شهرهای ایران

 

با ادامه خیزش مردم ایران و مهیا شدن معترضان برای اعتصاب و اعتراضات سراسری نیمه آذر، مناطقی از شهرهای تهران، بوکان، آبدانان و برخی دیگر از شهرهای ایران، شامگاه شنبه دوازدهم آذر، صحنه تداوم اعتراضات سراسری بود.

شهروندان معترض، دیشب در مناطق ستارخان، بلوار فردوس، هفت‌حوض نارمک و شهرک اکباتان تهران تجمع کرده و علیه جمهوری اسلامی شعار سردادند. شهرک اکباتان، از آغاز اعتراضات سراسری، یکی از کانون‌های اعتراضات شبانه در غرب تهران است. تعدادی از معترضان در بلوار فردوس، به مناسبت تولد توماج صالحی، خواننده رپ که در بازداشت به سر می برد، بادکنک‌هایی را با شعار «زنده باد توماج صالحی» در آسمان تهران هوا کردند.

گروهی از خانواده‌ بازداشت‌شدگان آبدانان، واقع در استان ایلام نیز، شب گذشته در اعتراض به بلاتکلیفی فرزندانشان که در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند، مقابل دادگستری آبدانان تحصن کردند.

دیشب همچنین موج شعارنویسی خیابانی و شعاردهی شبانه مردم از خانه‌ها نیز، در مناطق مختلف کشور ادامه داشت.

از طرف دیگر، فراخوان‌های دعوت از اصناف مختلف ایران برای پیوستن به اعتصاب و اعتراضات سراسری در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر ماه، از شبکه‌های اجتماعی فراتر رفته و به خیابان‌ها و سطح شهرهای ایران کشیده شده است. تعدادی از شهروندان معترض، دیشب برای پخش اعلامیه و فراخوان اعتصاب و اعتراضات نیمه آذر به خیابان‌ها رفته بودند.

جوانان محلات ۳۰ شهر ایران، از جمله بندرعباس، میناب، قشم،‌ اراک،‌ مشهد، دزفول، شیراز،‌ اصفهان و تهران در بیانیه‌ای مشترک، فراخوانی جهت پیوستن به اعتصابات و اعتراضات سراسری ۱۴ تا ۱۶ آذر صادر کرده اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای از اعتراض‌های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر اعلام حمایت کرده و خوستار حضور مردم در خیابان و به طور خاص جلوی دانشگاه‌ها شده است. تجمع‌های اعتراضی و تحصن دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران نیز مانند گذشته همچنان ادامه دارد. 

اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران هم اعلام کرد اعتصاب رانندگان که از روز پنجم آذرماه آغاز شده، شنبه ۱۲ آذر هم در نقاط مختلف ایران ادامه داشت.

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از ٢٦‬ شهریور تا شامگاه شنبه ١٢ آذر، در جریان اعتراضات ایران ٤‬٧٠ نفر کشته شدند که ٦‬٤‬ تن از آنها کودک بودند.