به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۱۴، ۱۴۰۱

اعتصابات گسترده کسبه و بازاریان در شهرهای مختلف ایران

در پی انتشار فراخوان‌هایی برای اعتراض و اعتصاب در روزهای 14، 15، 16 آذر، تصاویر و گزارش‌هایی از تعطیلی کسب‌وکارها در نقاط مختلف ایران منتشر شده است. بر اساس گزارش‌های رسیده به «العربیه فارسی»، کسبه و بازاریان در بازار چراغ برق، لاله‌زار و ستارخان تهران دوشنبه 14 آذر، اعتصاب کرده و محل کسب خود را تعطیل کردند.

کسبه و مغازه‌داران در مناطق کردنشین از جمله جوانرود، مریوان، دیواندره، سقز، ارومیه و پاوه، نیز امروز اعتصاب کرده‌اند.

مغازه‌داران و کسبه در سنندج هم به اعتصاب سراسری امروز پیوستند.

بازاریان شیراز نیز در پی فراخوان از پیش اعلام شده اعتصاب کرده و محل کسب خود را تعطیل کردند.

به گفته منابع «العربیه فارسی»، کسبه شهر چابهار در سیستان و بلوچستان در بلوک بازار و همچنین بازاریان نوبندیان و دشتیابی به فراخوان اعتصاب سراسری در کل کشور پیوسته و مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

منابع نیز گزارش داده‌اند، این اعتصاب‌ها در بخشی از شهر بنت شهرستان نیکشهر نیز آغاز شده است.

«فارس»، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، صبح امروز اعلام کرد که رستوران و جواهرفروشی علی دایی، ستاره تاریخ فوتبال جهان به دلیل تعطیلی در روزهای 14 تا 16 آذر پلمپ شد. فارس علت پلمپ را همراهی دایی با فراخوان‌های اعتصاب علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

پیشتر برخی از افراد وابسته به حکومت تهدید کرده بودند، در صورت همراهی کسبه و اصناف با اعتصابات، حکومت باید با آن‌ها برخورد کند.

گزارش‌ها حاکی از اعتصاب کارگران در برخی نقاط ایران است.

«شوراى سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت»، با انتشار تصاویری از اعتصاب کارگران پیمانکار شرکت پایانه و مخازن پتروشیمی معشور (ماهشهر) برای دومین روز متوالی خبر داد.

این شورا روز گذشته نیز از اعتصاب 500 کارگر پیمانی پایانه و مخازن پتروشیمی ماهشهر به دلیل عدم افزایش دستمزد و اجرای طبقه بندی مشاغل، عدم پرداخت حق بهره‌برداری و پاداش و اعمال تبعیض علیه کارگران خبر داده بود.

در همین راستا، جمعی از هنرمندان، ورزشکاران با اعتصابات سراسری ابراز همبستگی کرده‌اند.

همزمان در برخی دانشگاه‌ها دانشجویان و اساتید اعلام کرده‌اند که به این اعتصابات سه‌روزه خواهند پیوست.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، هم در بیانیه‌ای با حمایت از خیزش سراسری مردم ایران در روزهای 14، 15 و 16 آذر اعلام کرد که همراه با اقشار و گروه‌های مختلف در «کف خیابان و به طور خاص جلو دانشگاه‌ها» حضور خواهد یافت.

در همین راستا، آوریل هینز، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا، شنبه 12 آذر در مصاحبه‌ای با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» با اشاره به اعتصابات گسترده در ایران گفت، این تعطیلی‌ها یکی از عواملی است که در دیدگاه نهادهای اطلاعاتی آمریکا، منجر به افزایش بی‌ثباتی در جمهوری اسلامی خواهد شد.