به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آذر ۱۱، ۱۴۰۱

حمله با سلاح ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور به مردم در زاهدان؛ گشت‌زنی بالگرد نظامی بر فراز چابهار

 

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در نماز جمعه امروز، صدور احکام «محاربه» و «افساد فی الارض» علیه برخی معترضان بازداشت‌شده در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی توسط قضات این کشور را نامعتبر دانست

بنا به گزارش‌های رسیده از استان سیستان و بلوچستان، نیروهای حکومتی جمعه 11 آذر به‌سوی معترضان در زاهدان گاز اشک‌آور پرتاب کرده و آنها را با سلاح ساچمه‌ای هدف قرار دادند.

از سویی، نمازگزاران و شهروندان بلوچ پس از نماز جمعه در خیابان‌های زاهدان تجمع کرده و شعار «مرگ بر حکومت بچه‌کش» سر دادند.

پس از کشتار مردم بلوچ در جمعه خونین زاهدان در 8 مهر گذشته، شهرهای استان سیستان و بلوچستان به‌ویژه زاهدان به‌طور پیوسته شاهد حضور معترضان بلوچ و شعار علیه حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

شهروندان بلوچ همچنین در اطراف مسجد مکی زاهدان به سر دادن شعارهایی از جمله «حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «مرگ بر خامنه‌ای» اقدام کردند.

با تشدید فضای امنیتی در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان، کانال تلگرامی «رصد بلوچستان»، تصاویری منتشر کرد که نشان می‌دهد یک بالگرد نظامی در آسمان چابهار به پرواز در آمده است.

شهروندان خاش هم ضمن تجمع در خیابان‌های این شهر شعار «مرگ بر بسیجی» سر دادند.

نمازگزاران چابهار نیز امروز با سر دادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در خیابان‌های این شهر تجمع کردند.

شهروندان بلوچ با شعار «شیخ‌الاسلام باخدا، خامنه‌ای زیرپا» از مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه مسجد مکی زاهدان اعلام حمایت کردند.

زنان بلوچ نیز جمعه با شعار «چه با حجاب چه بی‌حجاب» پیش به‌سوی انقلاب در خیابان‌های زاهدان تجمع و راهپیمایی کردند. آنها همچنین پلاکاردهایی با شعار «زن، زندگی، آزادی» در دست گرفته بودند.

صدور حکم «محاربه» علیه معترضان

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان در نماز جمعه امروز، صدور احکام «محاربه» و «افساد فی الارض» علیه برخی معترضان بازداشت‌شده در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی توسط قضات این کشور را نامعتبر دانست و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد.

مولوی عبدالحمید، تاکید کرد که بازداشت‌شدگان «محارب» نبوده و صرفاً معترض هستند.

امام جمعه مسجد مکی زاهدان، ضمن اشاره به تبعیض‌های گسترده و فراگیر علیه مردم ایران در طول 43 سال گذشته، خاطرنشان کرد که جلوگیری از انتقاد در کشور منجر به ایجاد استبداد می‌شود.

او گفت، مردم ایران در در چهار دهه گذشته، جمهوری اسلامی را «تحمل» کرده‌اند.

عبدالحمید که در هفته‌های گذشته انتقادات خود علیه مقامات جمهوری اسلامی را افزایش داده است، در خطبه نماز جمعه این هفته تصریح کرد، دخالت ایران در کشورهای منطقه، منجر به افزایش تهدیدهای امنیتی در استان سیستان و بلوچستان شده است.