به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۲۶، ۱۴۰۱

تهدید قضایی سینماگران معترض ایرانی توسط رئیس سازمان سینمایی

 از آغاز اعتراضات سراسری در ایران برخی از سینماگران زن ایرانی به‌طور علنی حجاب اجباری را از سر برداشته و با معترضان همراهی کردند

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی ایران جمعه 25 آذر در واکنش به دفاع سینماگران از اعتراضات سراسری جاری، آنها را به «برخورد قضایی» تهدید و هشدار داد تا زمانی که مسئول این نهاد است به فیلم‌های «بدون حجاب» مجوز اکران نخواهد داد.


او با خطاب به سینماگران ایرانی گفت: «نمی‌شود شما هر چه می‌خواهید بگویید و دستگاه قضا برخوردی نکند. باید به سینماگر بگوییم تریبون سیاسی نباشید.»


خزاعی اظهار داشت که اجازه بازگشت سینمای ایران به سال‌های پیش از انقلاب 57 را نخواهد داد.


پیش از این، خانه سینمای ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود در اعتراض به ادامه خشونت‌ علیه مردم و به‌دلیل احضار و بازداشت اعضای این نهاد هشدار می‌دهد اگر تهدید و بازداشت ادامه پیدا کند و سینماگران بازداشت‌شده آزاد نشوند، از اعضای خود می‌خواهد از همکاری با پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی خودداری کرده و تحصن کنند.


رئیس سازمان سینمایی ایران همچنین در واکنش به همراهی حمید‌ فرخ‌نژاد، بازیگر سینما با اعتراضات جاری در ایران و دیکتاتور خواندن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفت: «حق ندارید به رهبر و پیر و مرشد ما توهین کنید. اینجا هنوز جمهوری اسلامی است.»


پیشتر فرخ‌نژاد در پستی اینستاگرامی خامنه‌ای را «دیکتاتور بد» توصیف کرد و گفته بود که پایان حکومت او «سرنگونی» است.


او همچنین از رهبر جمهوری اسلامی خواست از حکومت کناره‌گیری کند و مانع «بالا رفتن تلفات از هر دو‌ طرف، یعنی هم مردم هم خودشان» شود.


از آغاز اعتراضات سراسری در ایران برخی از سینماگران زن ایرانی به‌طور علنی حجاب اجباری را از سر برداشته و با معترضان همراهی کردند.


نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز برخی بازیگران زن از جمله کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی را به‌دلیل حمایت از اعتراضات و دفاع از حقوق زنان با اتهاماتی نظیر «اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مدتی بازداشت کردند.