به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۰۴، ۱۴۰۱

ربوده شدن "بیش از ۶۵۰ دانشجو در صد روز اعتراض

 

اعتصاب غذای خواهرزاده رهبر‌ جمهوری اسلامی در زندان
 حکم ده سال زندان برای دختری که روسری برداشت

کانون بین‌المللی دانشگاهیان ایرانی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به روسای دانشگاه‌ها نوشته‌اند که بیش از ۶۵۰ دانشجو از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در جریان اعتراضات سراسری ربوده شده‌اند و "اکنون در زندان‌های تاریک حکومت منتظر احکام سنگین قضایی هستند."


در ادامه این نامه نوشته شده است: «۲۱ نفر از دانشجویان به جرم اعتراض مسالمت‌آمیز، حکم زندان حتی تا ۵ سال گرفته‌اند و حکم شلاق نیز برای تعدادی از آنها لحاظ شده است.» نویسندگان نامه صدور این احکام را "مایه شرمساری وزارت علوم" دانسته‌اند.


در این نامه‌آمده است: «روسای دانشگاه موظفند از تمامی ظرفیت‌های حقیقی و حقوقی برای آزادی دانشجویان و مشخص شدن عاملان قتل دانشجویان کشته شده، استفاده و نتایج را علنی کنند.»


نامه تاکید کرده است: «در این میان دانشجویان کشته شده‌ای که هیچ نهادی مسئولیت مرگ آن‌ها را به عهده نمی‌گیرد، لکه ننگی است افزون بر جنایت رخ داده در این ۴۳ سال حکومت جور و ظلم.»



اعتصاب غذای خواهرزاده خامنه‌ای در زندان

فریده مرادخانی، فعال حقوق بشر، در زندان اعتصاب غذا کرد . او خواهرزاده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

محمود مرادخانی برادر او در توئیتی اعلام کرد، خواهرش که در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد در "اعتراض به محل نگهداری‌ و عدم انتقال به زندان اوین اعتصاب غذا کرده است.

فریده مرادخانی در جریان اعتراضات سراسری و برای چندمین بار در سال‌های گذشته بازداشت شد. او در ماه‌های اخیر کارزاری را در حمایت از زندانیان راه‌اندازی کرده بود.

محمدحسین آقاسی، وکیل خانم مرادخانی، روز جمعه، ۱۸ آذر، در توئیتی اعلام کرد که موکلش "در دادگاه ویژه روحانیت که صلاحیت رسیدگی به اتهامات او را ندارد مورد محاکمه قرار گرفت و به ۱۵ سال حبس محکوم شد."


حکم ده سال زندان برای برداشتن روسری

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان با انتشار توئیتی از صدور حکم ۱۰ سال زندان برای مهسا پیروی، ۲۵ ساله خبر داد. او روز ۲۵ مهر‌ماه سال جاری در حالی دستگیر شده بود که در بلوار میرداماد روسری خود را برداشت و در هوا چرخاند.

بنا بر این گزارش مهسا پیروی سه روز بعد با سپردن وثیقه دو و نیم میلیارد تومانی آزاد شد، اما بعدا در دادگاه انقلاب به ریاست "قاضی" صلواتی به اتهام "تشویق به فساد و فحشا" به تحمل ده سال زندان محکوم شد.


اعتصاب کسبه در بوکان


ویدیو‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از اعتصاب کسبه در شهر کردنشین بوکان است. شبکه حقوق بشر کردستان در این زمینه نوشت: «امروز یکشنبه ۴ دی، همزمان با روز چهلم جانباختگان اعتراضات مردمی بوکان، کسبه و بازاریان این شهر در اعتصاب کامل بسر می‌برند.»


بنا برگزارش‌ها، خانواده‌‌ها "با وجود جو شدید امنیتی" بر سر مزار جانباختگان در اعتراضات حاضر شده‌اند.


دویچه وله فارسی