به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۱۶، ۱۴۰۱

سومین روز فراخوان به اعتصاب و اعتراض سراسری در ایران

 

در ادامه خیزش مردمی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی و در پی انتشار فراخوان‌‌هایی برای اعتصاب سراسری در روزهای 14، 15 و 16 آذر، از دو روز گذشته بازاریان و کسبه در بیش از پنجاه شهر ایران در محل کسب خود حاضر نشده و گزارش‌ها از ادامه اعتصابات در سومین روز حکایت دارد.

بنا به گزارش‌های رسیده به «العربیه فارسی»، کسبه و بازاریان بوشهر، چهارشنبه 16 آذر محل کسب خود را تعطیل کرده و برای سومین روز متوالی اعتصاب کردند.

مغازه‌داران در شیراز امروز در همراهی با اعتصابات سراسری محل کسب خود را تعطیل کردند.

کسبه و بازاریان در شهر کامیاران هم در پاسخ به فراخوان‌ها و همگامی با اعتصابات سراسری، اعتصاب کردند.

روز گذشته کارگران ذوب آهن اصفهان ضمن برگزاری تجمع گسترده در محوطه این کارخانه شعار «فکر نکنید یک روزه، وعده ما هر روزه» سر دادند.

بازاریان و کسبه در دو روز گذشته، در شهرهایی از جمله تهران، اسلامشهر (استان تهران)، بهبهان (استان خوزستان)، اراک، کرمان، شیراز، زرقان و کازرون (استان فارس)، لاهیجان (استان گیلان)، گرمسار (استان سمنان)، ایلام، کرمانشاه، پاوه (استان کرمانشاه)، اصفهان و یزدانشهر (استان اصفهان)، دشتیاری (سیستان و بلوچستان)، سنندج، سقز، کامیاران و قروه (استان کردستان)، ارومیه و بوکان (آذربایجان غربی) و بجنورد (خراسان شمالی) اعتصاب کردند.

این اعتصابات در حالی ادامه یافته است که برخی از افراد وابسته به حکومت در روزهای اخیر تهدید کرده‌اند، در صورت همراهی کسبه و اصناف با اعتصابات، حکومت باید با آن‌ها برخورد کند.

در ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است نیروهای سرکوبگر بر روی کرکره برخی مغازه‌ها در اصفهان عباراتی مانند «شناسایی شد» نوشته‌اند.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، روز گذشته خبر داد، نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی جهت بازگشایی مغازه‌ها در شهرهای سنندج، پاوه و کرمانشاه، اقدام به مسدود کردن حساب بانکی شماری از کسبه و بازاریان کرده‌اند.