به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۱۶، ۱۴۰۱

آمریکا خواستار تحقیقات بین‌المللی درباره مسمومیت دانش‌آموزان دختر در ایران شد

  سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که باید تحقیقی مستقل و صادقانه در این زمینه انجام شود و مسئولان مرتبط با این مسمومیت‌ها مجازات شوند


کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که کمیته حقیقیت‌یاب سازمان ملل متحد درباره جمهوری اسلامی، می‌تواند پیرامون مسمومیت دانش‌آموزان دختر در ایران تحقیق کند. ژان پیر، شامگاه دوشنبه 15 اسفند به وقت محلی تاکید کرد: «اگر این مسمومیت‌ها با اعتراضات سراسری مرتبط باشد، تحقیق پیرامون آن جزو صلاحیت‌های کمیته مستقل حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره ایران است.»


سخنگوی کاخ سفید افزود: «باید تحقیقی مستقل و صادقانه در این زمینه انجام شود و مسئولان مرتبط با این مسمومیت‌ها مجازات شوند.»


مسمومیت دانش‌آموزان دختر به واسطه گاز شیمیایی از چهار ماه پیش از شهر قم آغاز شد و در روزهای اخیر به 25 استان ایران گسترش یافت.


این حملات باعث بستری شدن تعداد بسیاری از دختران دانش‌آموز در بخش اورژانس بیمارستان‌ها شد و بسیاری از خانواده‌ها هم از فرستادن دختران خود به مدارس جلوگیری کردند.


با گذشت چند ماه از این حملات هماهنگ و برنامه‌ریزی شده، روز گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در این باره اعلام موضع کرد و با اشاره به این که این حوادث «رعب و ناامنی» در جامعه ایجاد کرده است، خواستار «اشد مجازات» برای عاملان و آمران این حملات شد.


پیشتر برخی از نمایندگان مجلس ایران تصریح کرده بودند، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در این کشور اقدامی «عمدی» است. خامنه‌ای نیز آن را اقدامی سازمان‌یافته دانست و گفت، نیروهای امنیتی باید «سررشته» این مسمومیت‌های سریالی را پیدا کنند.


از سویی، کمیته علمی وزارت بهداشت ایران در گزارشی کلی و بدون اشاره به جزئیات، تایید کرد که بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که «عمدتا استنشاقی است»، مواجهه پیدا کردند.


بر اساس گزارش وب‌سایت «آفتاب‌نیوز»، محمدحسن آصفری، عضو «کمیته حقیقت‌یاب مجلس» برای بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان، نیز دوشنبه اعلام کرد که مدارس 25 استان ایران درگیر مسمومیت شده‌اند و گفت که تاکنون جمعا «تقریبا 230 مدرسه درگیر شده‌اند.»


خبرگزاری «اسکای نیوز» هم در گزارشی اختصاصی که طی آن با شاهدان عینی مصاحبه کرده است، نتیجه گرفته روند گسترده مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر، که مقامات دولتی تلاش می‌کنند درباره آن «پنهان‌کاری» کنند، نمی‌تواند بدون اطلاع «حداقل بخشی از حکومت ایران» صورت گرفته باشد.


این خبرگزاری سپس گمانه می‌زند که این حملات ممکن است کار برخی از جناح‌های حکومت باشد که به خاطر «نقش چشمگیر» دختران مدرسه‌ای در اعتراضات ضدحکومتی در ایران، قصد «انتقام گرفتن» از آنها را دارند.


بنا به گزارش اسکای نیوز، ممکن است حکومت بخواهد مدارس را، که به «کانون نارضایتی» تبدیل شده‌اند، کلا تعطیل کند؛ یا حداقل وحشت را در میان دانش‌آموزان افزایش دهد و «روح نارضایتی» را درهم بشکند.

العربیه فارسی