به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۱۵، ۱۴۰۱

حمله شیمیایی به حدود ۸۰ مدرسه در یکشنبه؛ متهم شدن دانش‌آموزان به «فیلم بازی کردن»

 

بر اساس آماری که ایران اینترنشنال جمع‌آوری کرده، دست‌کم ۸۰ مدرسه در سراسر ایران روز یکشنبه ۱۴ اسفند هدف حمله شیمیایی قرار گرفتند، اما رسانه‌ها گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد برخی مسئولان مدارس در کمک‌رسانی به دانش‌آموزان قربانی تعلل می‌کنند.


بر اساس ویدیوها و اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال و تجمیع آمار، در روز یکشنبه ۱۴ اسفند دانش‌آموزان تقریبا در ۸۰ مدرسه در استان‌هایی چون تهران، خوزستان، لرستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، البرز، مرکزی، اردبیل، گلستان، یزد، همدان،آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی هدف حمله شیمیایی و مسموم‌سازی قرار گرفتند.



همزمان مقام‌های درمانی شهرهای مختلف، وجود علائم مسمومیت بر اثر حملات شیمیایی با گاز به دانش‌آموزان را تایید کرده‌اند.


به عنوان نمونه، در استان خوزستان، شایسته شمی‌پور، رییس مرکز بهداشت غرب اهواز که در محل حادثه حضور یافته بود، به خبرگزاری ایسنا در مورد علائم مسمومیت این دانش‌آموزان گفت: «این دانش‌آموزان علائم قرمزی صورت، گر گرفتگی و تنگی نفس داشته‌اند.»



همچنین حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به افزایش تعداد دانش‌آموزان دچار مسمومیت مدرسه دخترانه اهواز گفت که دست‌کم ۴۰ دانش آموز مدرسه دخترانه خیام دچار مسمومیت شده‌اند و به غیر از ده نفر که ترخیص شدند، بقیه بستری هستند.


او افزود شمار دانش‌آموزانی که روز یکشنبه در شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز، رامهرمز، ماهشهر، امیدیه، سربندر و آبادان دچار مسمومیت شده‌اند، به ۷۰۰ نفر رسیده است.


در چنین شرایطی که مقام‌های بیمارستانی نیز علائم مسمومیت را تایید می‌کنند رسانه‌های حکومتی و همچنین مسئولان مدارس با انکار مسمومیت دانش‌آموزان بر اثر حملات شیمیایی در پی تعلل به کمک‌رسانی به قربانیان و همچنین اطلاع‌رسانی در این باره هستند.


خبرگزاری فارس در مطلبی نوشت «کارشناسان و متخصصان» دو فرضیه را درباره مسموم شدن دانش‌آموزان «پررنگ‌تر می‌‌دانند» که «یکی احتمال شیطنت نوجوانانه در داخل مدارس و دیگری ترس جمعی» است.


همچنین شبکه شرق روز یکشنبه گزارش داد: «به گفته یکی از دانش‌آموزان مسموم شده، از ساعت ۱۰ دانش‌آموزان به معاونین مدرسه اعلام کردند که در کلاس‌ها بوی بدی استشمام می‌شود ولی مسئولان مدرسه با متهم کردن بچه‌ها به داشتن توهم یا برنامه برای تعطیلی مدرسه به این مسئله توجهی نکردند.»


بر اساس این گزارش، مدیر مدرسه هم در روز حادثه در مدرسه حاضر نبود و از حوالی ساعت ۱۱ با تشدید بو و بروز علائمی در بچه‌ها مسئولان مدرسه موبایل دانش‌آموزان را جمع‌آوری کردند و همچنان خبری از اطلاع به بیمارستان نبود.



یکی از دانش‌آموزان به شبکه شرق گفت: «در این ساعت معاونین مدرسه خودشان ماسک‌زده بودند ولی هیچ ماسکی بین بچه‌ها توزیع نشد.»


او گفت که با وجود انکار مقام‌های مدرسه، در نهایت نیروهای اورژانس مجبور می‌شوند نزدیک به ۵۰ دانش‌آموز مسموم شده را به بیمارستان منتقل کنند.


همچنین خبرگزاری ایسنا به نقل از یک دانش‌آموز نوشت: «در کلاس بودیم که یک دفعه بویی شبیه مایع سفیدکننده آمد. اول معلم ما بو را حس کرد بعد کم کم حال بیشتر بچه‌ها بد شد. نفس بعضی از بچه‌ها تنگ شد و بعضی هم چشم‌هایشان شبیه کاسه خون شد اما معلم نمی‌گذاشت از کلاس بیرون بیایند و می‌گفت دارند فیلم بازی می‌کنند.»


با وجود گذشت بیش از سه ماه از آغاز حملات شیمیایی به مدارس ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز مدعی‌اند که عاملان این حملات را شناسایی و دستگیر نکرده‌اند.


آنان در اظهاراتی کلی «دشمنان» جمهوری اسلامی و کشورهای خارجی را متهم کرده‌اند.