به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۱۷، ۱۴۰۱

پرتاب گاز اشک‌آور به تجمع معلمان معترض به مسمومیت دانش‌آموزان

 اذعان تلویحی وزارت کشور به دخالت حکومت در مسمومیت‌ها

گزارش‌های رسیده به «العربیه فارسی» حاکی است که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به سوی معلمان و تجمع‌کنندگان مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان در رشت و اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان در سنندج گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در پی فراخوان گروه‌های مختلف از جمله «شورای تشکل‌های صنفی معلمان ایران»، برای تجمع اعتراضی، سه‌شنبه 16 اسفند، شماری از معلمان و فرهنگیان، فعالان صنفی و مدنی و شهروندان در شهرهای مختلف ایران مقابل ادارات آموزش و پرورش، تجمع کردند.

بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، دو معلم نیز در سنندج بر اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای مجروح شده‌ و چندین نفر نیز بازداشت شده‌اند.

همچنین گزارش شده، که دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران، امروز در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مراکز آموزشی، در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعار «شعارشون گفت‌وگوست، تفنگشون سمت ماست» سر دادند.

تاکنون ویدیوهایی از شهرهای مختلف ایران، از جمله ایذه، بابل، رشت، اهواز، شیراز، نورآباد ممسنی، سنندج، کاشمر، هرسین، مشهد، کرج، اصفهان، سقز و ده‌ها شهر ایران منتشر شده است.

معلمان در این ویدیوها شعارهایی چون «زن زندگی آزادی»، «ژن ژیان ئآزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

پیشتر، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دانش‌آموزان «خط قرمز» معلمان هستند و از معلمان و شهروندان ایرانی خواسته بود روز سه‌شنبه مقابل ادارات آموزش و پرورش در شهرستان‌ها و مجلس در تهران تجمع کنند.

این تجمع‌های مسالمت‌جویانه در حالی از سوی ماموران امنیتی با سرکوب مواجه شده که به تازگی وزارت کشور جمهوری اسلامی اعلام کرده، عاملان مسمومیت‌ها «غیرمعاند» بوده و توسط نهادهای امنیتی و انتظامی «ارشاد» شدند.

پیشتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بعد از بیش از سه ماه سکوت، گفته بود که اگر این وقایع مسمومیت باشد، عاملان باید با «اشد مجازات» روبرو شوند.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون مواع ضدونقیض بسیاری در رابطه با مسمومیت هزاران دانش‌آموز که اغلب آن‌ها دختر هستند، مطرح کرده و با اهمال عمدی، به خشم و اضطراب عمومی دامن زدند.

العربیه