به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۳۹۰

جنجال استعفای وزیر اطلاعات؛ بازی دو سر باخت برای حکومت


جرس: جنجال ناشی از استعفای وزیر اطلاعات، نزاع میان دو طیف محافظه کاران را به مرحله تازه ای برده است. صف بندی کنونی نیروهای حکومت نشان می دهد که دو قطب حامیان احمدی نژاد و حامیان آقای خامنه ای یک جنگ تبلیغی و سیاسی را علیه یکدیگر آغاز کرده اند. تازه ترین مرحله از این ستیز با انتشار خبر پذیرش استعفای وزیر اطلاعات در خبرگزاری ایرنا زده شد. کمتر از یکساعت بعد آتش اختلاف ها بالا گرفت. گروهی از رسانه های محافظه کار با استناد به یک منبع موثق از مخالفت آقای خامنه ای با برکناری وزیر اطلاعات خبر دادند. خبرگزاری دولت در صحت این خبر تردید کرد و آن را سناریویی طراحی شده برای ضربه زدن به دولت دانست. ایرنا عصر دیروز( دوشنبه) برای ساعاتی از موضع قبلی خود عقب نشست و در خبری،مخالفت آقای خامنه ای با کناره گیری مصلحی را تایید کرد اما سپس این خبر را از خروجی خود حذف کرد تا آتش جنگ میان دو باند حاضر در قدرت همچنان شعله ور بماند.

پای مشایی در میان است!

بالاگرفتن اختلاف میان محافظه کاران ناشی از برنامه های متفاوت آنان برای تسلط بیشتر بر قدرت است. گروهی از حامیان آقای خامنه ای معتقدند که یک جریان انحرافی در دولت احمدی نژاد شکل گرفته که قصد تضعیف جایگاه رهبر و مجموعه های وابسته به او را دارد. نوک پیکان حمله آنان متوجه "اسفندیار رحیم مشایی" است. جنجال تازه بر سر استعفای وزیر اطلاعات نیز تا حد زیادی متاثر از همین مساله است. اکثر رسانه های محافظه کار که خبر مخالفت آقای خامنه ای با استعفای مصلحی را انتشار داده اند مدعی اند که استعفای او به دلیل دخالت های مشایی در سیستم اطلاعاتی بوده است. تحلیل های قابل توجه دیگری هم در این زمینه مطرح است که در نهایت با رحیم مشایی ارتباط پیدا می کند. بر مبنای یکی از این تحلیل ها، وزیر اطلاعات پس از آن تصمیم به استعفا گرفته است که "محمد تقی مصباح یزدی" در سخنانی خطر مشایی را بزرگترین خطری دانسته که تاکنون اسلام را تهدید کرده است. گفته می شود که مصلحی از شاگردان مصباح یزدی به شمار می رود. تحلیل دیگر نیز مبتنی بر این است که مصلحی قصد برکناری " عبداللهیان " معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اطلاعات را داشته و وقتی با مخالفت احمدی نژاد مواجه شده از سمت خود استعفا داده است. رسانه های نزدیک به آقای خامنه ای می گویند که عبداللهیان از نزدیکان رحیم مشایی است و مصلحی می خواسته با کنار گذاشتن او عملا نقش رییس دفتر احمدی نژاد در سیستم اطلاعاتی را کمرنگ کند.

اتهام های متقابل

جنگ رسانه ای میان دو جریان حاضر در قدرت با متهم کردن مداوم هر جریان توسط دیگری به دروغ گویی همراه بوده است. "علی اکبر جوانفکر" مدیر عامل خبرگزاری ایرنا طی یادداشتی در وبلاگ خود رسانه هایی که خبر مخالفت رهبری با استعفای وزیر اطلاعات را منتشر کرده اند دروغ پرداز نامیده و گفته " رسانه های زنجیره ای وابسته به این جریان زیاده خواه ، در تلاش هستند تا از رهگذر این دروغ پردازی هماهنگ و یکپارچه ، معظم له ( آقای خامنه ای ) را در مقابل یک خبر خلاف واقع اما منتسب به ایشان قرار دهد تا به زعم آنها معظم له ، مجبور به سکوت شوند ." ادعای مشاور رسانه ای احمدی نژاد این است که اگر آقای خامنه ای با استعفای وزیر اطلاعات مخالفت کرده است این مساله باید از طریق پایگاه اطلاع رسانی وی مطرح می شد در حالی که سایت رسمی رهبری تاکنون خبری درباره موضع رهبری پیرامون این مساله انتشار نداده است. در سوی دیگر رسانه های وابسته به جناح اقای خامنه ای می گویند که جناح دولت خود را به نادانی زده است. برای نمونه پایگاه خبری "تابناک" در گزارشی نوشته است که " همه کسانی که در حوزه رسانه در ایران فعالیت می کنند، معنی نظر رهبری بر پایه یک منبع موثق را می فهمند و از سوی دیگر، با توجه به سرعت بالای نفوذ خبر در عرصه اینترنت، متوجه هستند که منتظر دستور کتبی بودن آن هم در آن موقع از شب، عملا بهانه ای واهی است." حسین صفار هرندی وزیر پیشین ارشاد که در آخرین روزهای کاری دولت نهم به دلیل اختلاف با مشایی از کابینه کناره گرفت نیز طرفداران دولت را به دروغ گویی متهم کرده و گفته است که رهبری نامه ای مبنی بر مخالفت با استعفای وزیر اطلاعات به احمدی نژاد داده است. موج حملات دو جریان حکومتی در رسانه های غیر رسمی تر با صراحت بیشتری دنبال شده است. پایگاه خبری "محرمانه نیوز" که از پایگاه های وابسته به مشایی به شمار می رود در مطلبی ضمن انتقاد از رسانه هایی که خبر مخالفت رهبر با استعفای مصلحی را منتشر کردند آنها را کسانی دانسته که "نمیتوانند صبح را به شب برسانند بدون اینکه در کارنامه اعمال روز خود حداقل چند مورد دروغ وتهمت وناسزا نداشته باشند." در عوض پایگاه خبری "عماریون" وابسته به آقای خامنه ای نیز جناح هواداران دولت را به تجاهل نسبت به نظر رهبری متهم کرده است. این رسانه در یادداشتی آورده است که خبر مخالف رهبر با استعفای مصلحی از طریق سامانه پیام کوتاه دفتر حفظ و نشر آثار آقای خامنه ای برای بسیاری از خبرنگاران که در آن عضو هستند فرستاده شده است. با این حال جناح دولت می گویند تا زمانی که رهبری موضع خود مبنی بر مخالفت با استعفای مصلحی را در سایت رسمی خود انتشار ندهد صحت آن را تایید نمی کنند.

اصل غافلگیری

بنابر یک رویه در جمهوری اسلامی معمولا انتخاب برخی وزیران کلیدی مانند وزیر امورخارجه، وزیر کشور، وزیر دفاع و وزیر اطلاعات با تایید رهبر کشور انجام شده است با این حال موضع گیری مستقیم رهبری در مخالفت با برکناری یک وزیر اتفاق بی سابقه ای است. ناظران می گویند که آقای خامنه ای با این موضع گیری به رییس دولت پیام داده که اگر در مسیر تضعیف قدرت او تلاش کند به بن بست خواهد خورد. احمدی نژاد در دی ماه گذشته بدون هماهنگی با آقای خامنه ای تصمیم به عزل "منوچهر متکی" از سمت وزارت امور خارجه گذاشت. متکی پس از برکناری گفت که اختلاف هایش با مشایی باعث برکناری اش شده است. در ماجرای مصلحی نیز به نظر می رسد که دولت قصد داشته با اقدامی غافلگیر کننده خبر برکناری او را رسانه ای کند تا رهبری در عمل انجام شده قرار گیرد. این بار ظاهرا سناریوی آنان نتیجه دلخواه را به همراه نداشته است.

معماهای یک استعفا

سوالهای بی پاسخی درباره استعفای وزیر اطلاعات مطرح است که نه رسانه های جناح دولتی به آن پاسخ درستی داده اند و نه جناح طرفدار آقای خامنه ای درباره آن چیزی گفته اند. مهم ترین سوال این است که آیا حیدر مصلحی تصمیم خود به استعفا را پیش از ابلاغ به احمدی نژاد به اطلاع آقای خامنه ای رسانده است یا خیر؟ اگر او این تصمیم را به اطلاع رهبری رسانده است چرا همان زمان آقای خامنه ای با این تصمیم مخالفت نکرده است و اگر این تصمیم را خودسرانه گرفته است این سوال مطرح است که چرا به عنوان یک وزیر منصوب رهبری تصمیم به کناره گیری را به اطلاع او نرسانده است؟ پایگاه خبری محرمانه نیوز به عنوان یکی از معدود رسانه هایی که به این سوال پرداخته، طی یادداشتی مدعی شده که مصلحی استعفا را به اطلاع رهبری نرسانده است . نویسنده این یادداشت پرسیده که :" چرا باید یک مسئول آن هم وزیر اطلاعات که دارای درجه اجتهاد میباشد اینگونه اسیر جوسازی شود که حتی استعفای خود را با رهبر هم درمیان نگذارد یا اینکه اگر دلخوری یا کدورتی دارد آن را به رسانه ها بکشاند."

ادعاهالی خیالی وزیر

جناح هوادار آقای خامنه ای سعی می کنند که انگیزه استعفای مصلحی را به اختلاف نظرهای او با مشایی تقلیل دهند. با این حال از دید ناظران مستقل، تصمیم وی به کناره گیری بیش از هر چیز محصول بحرانهای شدید امنیتی جمهوری اسلامی است. گزارشهای بسیاری مبنی بر دو دستگی در بدنه وزارت اطلاعات برای مواجهه با اعتراضهای عمومی وجود دارد. همچنین گفته می شود که مصلحی پس از تصدی این وزارت خانه گروهی از کارشناسان زبده را کنار گذاشته و چهره هایی را جایگزین آنان کرده که درکی از تحولات جامعه ایران ندارند. دوری از واقعیت های جامعه را می توان در موضع گیری های ماه های اخیر شخص وزیر اطلاعات نیز به خوبی مشاهده کرد. او در یکی از اظهار نظرهای جنجالی خود مدعی شده بود که رهبران جنبش سبز 17 میلیارد دلار از غرب برای براندازی نرم جمهوری اسلامی دریافت کرده اند. پس از راهپیمایی صدها هزار نفری هواداران جنبش سبز در روز 25 بهمن نیز وی با شرکت در یک گفتگوی تلویزیونی دست به ادعایی حیرت آور زد و گفت تصاویری که از معترضان منتشر شده غیر واقعی است و جمعیت حاضر در خیابان ها مردم بوده اند که برای خرید شب عید آمده بودند. مصلحی چند ماه پیش از آن ادعا کرده بود :" وضعيت فتنه با سركوبي كه پيدا كرده به گونه‌اي نيست كه بتواند حركتي داشته باشد."

تسویه در راه است

جنجال ها بر سر استعفای وزیر اطلاعات بیش از هر چیز نمایانگر شکاف روز افزون میان دو جریان عمده در جناح محافظه کار است. به نظر می رسد که اختلاف میان نیروهای حکومت که اولویت فعلی آنها کسب برتری در انتخابات بعدی مجلس شورای اسلامی است ابعاد گسترده تری نیز پیدا کند. محافظه کاران منتقد می گویند که نباید اجازه داد جریان فعلی حاکم در دولت به قدرت بیشتری دست یابد. در عوض جناح دولت نیز تمام ابزارهای رسانه ای، سیاسی و مالی خود برای برتری در این انتخابات به کار انداخته است. هنوز نمی توان به درستی پیش بینی کرد که در این نزاع درون جناحی، کدام یک از طرفین شانس غلبه بر دیگری را خواهد داشت اما از دید ناظران در جریان این نزاع یک تسویه سیاسی عمده در جناح محافظه کار صورت خواهد گرفت. تسویه ای که زمینه های آن مدتی است آغاز شده و ماجراهای مربوط به استعفای مصلحی را نیز می توان بخشی از این روند دانست.