به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۲۶، ۱۳۹۰

 سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد:

 ۳۴ نفر در اردوگاه اشرف به قتل رسیده اند

سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه کشته شدن ۳۴ نفر در اردوگاه اشرف در جريان حمله نيروهای عراقی به اين اردوگاه را تاييد کرده است، این در حالی است که دولت عراق می گوید این افراد به دست نیروهای سازمان مجاهدین خلق به قتل رسیده اند. 
روپرت کولويل، سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، می گويد، اعضای يک تيم از سازمان ملل متحد روز چهارشنبه هنگام حضور در اردوگاه اشرف ۲۸ جنازه را که هنوز در اين اردوگاه نگهداری می شوند، ديده‌اند.
به گفته اين سخنگوی حقوق بشر سازمان ملل متحد علت مرگ بيشتر کشته شدگان اصابت گلوله است.
درهمين زمينه، فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد، نيز گفته است: «ما از وجود ۳۴ جنازه در اردوگاه و اطراف آن آگاه هستیم.»
بر اساس گزارش‌ها، سحرگاه روز جمعه نوزدهم فروردين نيروهای امنيتی عراقی به اردوگاه اشرف حمله کردند که درگيری در اين اردوگاه تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.
در حالی که خبرگزاری ارتش عراق از کشته شدن سه نفر در اين درگيری‌ها خبر داده بود، رسانه‌های نزديک به سازمان مجاهدين خلق اعلام کرده‌اند در اين درگيری‌ها ۳۴ نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک ديپلمات غربی در بغداد گفته است که سه نفر در اين درگيری‌ها به دلیل برخورد با خودروهای نیروهای امنیتی عراقی کشته شده اند.

ساعاتی پس از انتشار خبر تاييد کشته شدن ۳۴ نفر در اردوگاه اشرف توسط سازمان ملل متحد، علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، می گويد: اين افراد توسط نيروهای گارد سازمان مجاهدين خلق به قتل رسيده اند.
علی الدباغ به خبرگزاری فرانسه گفته است:«نيروهای امنيتی ما معتقدند اين ( افراد کشته شده) به دست نيروهای گارد (سازمان مجاهدين خلق) به قتل رسيده اند. کشته شدگان کسانی هستند که قصد داشتند از اردوگاه فرار کنند.»
علی الدباغ می گويد دولت عراق نيز در همين زمينه تحقيقاتی انجام داده است.
اين سخنگوی دولت عراق اضافه کرده است:« آنها قبلا نیز چنين شيوه ای را به کار برده اند.»
مقامات دولت عراق پيشتر گفته بودند، قرار بود زمين اردوگاه اشرف پس از تخليه آن به کشاورزان منطقه تحويل داده شود، ولی ساکنان اردوگاه با «پرتاب سنگ و تهديد» واکنش نشان داده‌اند که اين اقدام واکنش نظامی ارتش عراق را در پی داشته است.
پيشتر نيز سازمان عفو بين‌الملل، از دولت عراق خواسته بود، درباره درگيری‌های روز جمعه ميان نيروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف، «بی‌درنگ» تحقيقات مستقلی انجام دهد.
در همین حال، دولت عراق از ساکنان اردوگاه اشرف خواسته است تا پایان سال جاری میلادی این اردوگاه را ترک کنند و آمریکا نیز از آمادگی خود برای کمک به یافتن کشور سومی برای انتقال ساکنان این اردوگاه خبر داده است.
اردوگاه اشرف، واقع در نزديکی شهر بعقوبه در ۸۰ کيلومتری شمال بغداد است و در دوران جنگ ايران و عراق ساخته شده است. نيروهای سازمان مجاهدين خلق در اواسط دهه ۱۳۶۰ به عراق رفته تا در کنار نيروهای عراقی با نيروهای ايران جنگ کنند.
پس از حمله نيروهای آمريکا به عراق و سقوط صدام حسين، رييس جمهور سابق عراق، آمريکا ساکنان اين اردوگاه را خلع سلاح کرد و کنترل اين اردوگاه را در اختيار گرفت.
در سال ۲۰۰۹ آمريکا کنترل اين ارودگاه را به نيروهای عراقی واگذار کرد و عراق نيز متعهد شد از استرداد اجباری ساکنان اين اردوگاه به ايران خودداری کند.
پس از سقوط صدام حسين و روی کار آمدن دولت جديد در عراق، بسياری از عراقی‌هايی که در دوران صدام در ايران عليه صدام فعاليت می‌کردند به قدرت رسيدند و خواستار اخراج مجاهدين خلق بودند.