به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۰

صدها هزار یمنی، خواستار کناره گیری بی قید و شرط

علی عبدالله صالح از قدرت شدند

مخالفین حکومت یمن، به تاسی از معترضان ماههای قبل در تونس و مصر، نامی جدید برای اعتراض این جمعه انتخاب کرده و آنرا «جمعۀ فرصت آخر» نامگذاری کرده اند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، معترضین یمنی از ظهر روز جمعه سوم اردیبهشت (٢٢ آوریل) در ميدان الحريه شهر تعز تجمع كرده‌اند ويكصدا با سردادن شعار علي عبدالله صالح را قاتل مردم معرفي مي‌كنند.
بر اساس این گزارش، جوانان انقلابي در بيانيه‌اي تاكيد كردند كه نهادهاي وابسته به حکومت فاقد مشروعيت هستند و همزمان طرح شوراي همكاري خليج فارس براي ميانجي گري را رد كردند و خواستار كناره گيري بي قيد و شرط صالح از قدرت شدند.
خطيب جمعه شهر تعز نيز طرح شوراي همكاري خليج فارس براي ميانجيگري در يمن را رد كرد و تلاش كشورهاي حاشيه خليج فارس را اقدامي براي نجات علي عبدالله دانست.
اين در حالي است كه روز گذشته علي عبدالله صالح نيز طرح شوراي همكاري خليج فارس را رد و تاكيد كرد كه تا موعد مقرر در سمت خود باقي خواهد ماند.
براساس طرح شوراي همكاري خليج فارس، قرار بود علي عبدالله در بازه زماني يك ماهه از قدرت به نفع معاونش كناره گيري کند و در مهلتي دوماهه انتخابات رياست جمهوري جديد برگزار ‌شود. همچنين دولت وحدت ملي با مشارکت ۵۰ درصدي حزب حاكم و ۴۰ درصدي مخالفان و ۱۰ بي طرف تشكيل شود.
پایتخت مجددا بپاخاست
این منبع خبری همچنین گزارش داد که صدها هزار نفر از مردم صنعا نیز، با برگزار تظاهرات گسترده با عنوان جمعه "آخرين فرصت " خواستار پايان رژيم علي عبدالله صالح در اين كشور شدند.
بر اساس این گزارش، همزمان با برگزاري نماز جمعه در يمن صدها هزار نفر به خيابان‌ها ريختند و تاكيد كردند كه علي عبدالله صالح بايد از قدرت كناره گيري كند و پس از آن مجازات شود.
خيابان هاي اصلي شهر صنعا مملو از مردم معترض بود كه براي حضور در مراسم نماز جمعه "جمعه فرصت آخر " به خيابان آمده بودند.
الجزيره از صنعا گزارش داد كه نيروهاي گارد رياست جمهوري خيابان «الستين» را تحت محاصره در آورده‌اند و وضعيت شكننده امنیتي در شهر صنعا حاكم است و هر لحظه احتمال درگيري بين مخالفین و حامیان حکومت وجود دارد.
اعتراضات در يمن علي رغم تلاش علي عبدالله صالح همچنان ادامه دارد و انقلابيون خواستار نافرماني مدني به شكل فراگير در سراسر كشور شده‌اند.