به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۹۰

افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی غیر رسمی بهای نان

معصومه مادر یک دختر شش ساله می‌گوید: «امروز قیمت نان واقعا شوکه‌ام کرد.»



به گزارش روزنامه شرق از برخی نقاط تهران گزارش رسیده که بعد از افزایش یارانه نان از ۴۰ هزار ریال به ۵۰ هزار ریال، قیمت انواع نان بین ۲۵ تا ۱۰۰ تومان افزایش داشته است.
اما جدا از این جانشین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌های استان تهران نیز دیروز به صورت رسمی قیمت‌های جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن انواع نان ۲۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت.
بر این اساس از امروز قیمت هر قرص نان «سنگک» با وزن چانه ۷۰۰ گرم، ۵۰۰ تومان، نان «بربری» با وزن چانه ۶۰۰ گرم ۳۷۵ تومان، نان «تافتون» با وزن چانه ۳۰۰ گرم نیز ۲۵۰ تومان و نان لواش با وزن چانه ۱۷۰ گرم ۱۲۵ تومان خواهد بود.
این قیمت‌ها در حالی است که پیش از این و در دی‌ماه قیمت هر قرص نان سنگک ۴۰۰ تومان، نان بربری ۳۰۰ تومان، نان تافتون سنتی و خراسانی ۲۰۰ تومان و نان لواش و تافتون گردان ۱۰۰ تومان اعلام شده بود.

افزایش قمیت نان عصر دیروز در شرایطی به صورت رسمی ‌۲۵درصد افزایش پیدا کرد که پیش از این نیز بانک مرکزی گزارشی از افزایش ۲۵ درصدی اقلام خوراکی در فروردین‌ماه امسال ارایه کرده بود. در این رابطه علی کارمند بانک صادرات به صورت تلفنی به شرق گفت: «من روزانه یک نان سنگک مصرف می‌کنم و دیروز این نان را بدون هیچ تفاوتی در کیفیت ۶۰۰ تومان خریداری کرده‌ام».
او می‌گوید: «در این شرایط فکر می‌کنم روزهای بسیار سختی را در پیش داشته باشیم، چرا که تاکنون برای برابری دخل و خرج از مصرف گوشت، میوه و خامه و مرغ خود کم می‌کردیم اما واقعا امکان کاهش از مصرف روزانه نان دیگر غیرممکن است.»
این کارمند صاحب دو فرزند ادامه می‌دهد: «پیش از این هم اعلام می‌شد که با افزایش قیمت‌ها کیفیت نیز افزایش می‌یابد که متاسفانه هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

معصومه مادر یک دختر شش ساله هم می‌گوید: «امروز قیمت نان واقعا شوکه‌ام کرد.» او می‌افزاید: «من هر یک روز در میان نان می‌خرم و وقتی امروز مجبور شدم برای خرید نان ۷۰۰ تومان پرداخت کنم اولین فکرم این بود که تمام ۱۰۰۰ تومان افزایش یارانه نان را من باید در یک روز هزینه کنم.
او می‌گوید: «خودتان ببینید که من کل یارانه نان را فقط در خرید هفت وعده نان مصرف می‌کنم و این درحالی است که در ‌ماه من دست‌کم ۱۵ وعده نان خریداری می‌کنم و با توجه به افزایش سایر اقلام فکر کنید که چه هزینه‌ای بر دوش خانوار من افزوده شده است.»
نگرانی‌ها از افزایش قیمت نان در حالی است که طبق گفته‌های یک مقام دولتی به ایسنا ممکن است که روند این افزایش ادامه نیز داشته باشد.