به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۹۰

بيماران رهاشده در بيابان ! 

دوست دارم بميرم و اين وضعيت را نبينم 

 به دنبال انتشار خبر رها شدن دو بيمار بسترى يكى از بيمارستان‌هاى پايتخت در بيابان‌هاى اطراف تهران، وزير بهداشت و دادستان تهران با صدور دستورات ويژه‌اي، خواستار رسيدگى فورى به موضوع و كشف حقيقت شدند.
اين در حالى است كه خبرنگار حوادث روزنامه ايران ديروز پس از حضور در آسايشگاه كهريزك، در جريان ماجراى مشابه رها شدن يك زن بيمار نيز قرار گرفت.
براساس اوراق پرونده‌اى كه در شعبه ۱۵ بازپرسى دادسراى ناحيه ۶ تهران- خارك- تحت بررسى است، روز چهارشنبه ۲۴ فروردين راننده كاميونى كه كنار بزرگراه خليج فارس توقف كرده بود، ناگهان صداى ناله‌هاى مردى را شنيد و بلافاصله به جست‌وجو پرداخت. دقايقى بعد هم با دو مرد بيمار نيمه‌جان روبه‌رو شد كه لباس بيمارستان به تن داشته و با التماس از او كمك مي‌خواستند. راننده با مشاهده وضعيت اسفبار آنها، بلافاصله با مأموران كلانترى ۱۷۱ تماس گرفت و دقايقى بعد هم مأموران خود را به آنجا رساندند.
به گفته سروان هاشمى جانشين كلانترى ۱۷۱، مأموران حدود ساعت ۱۰ صبح دو مرد را با لباس‌هاى بيمارستانى يافتند كه از ناحيه پا، سر و صورت سوخته و زخم‌هايشان نيز عفونت كرده بود. مأموران سپس موضوع را به امدادگران اورژانس اطلاع دادند. دو مرد مصدوم نيز ادعا كردند بيماران يك بيمارستان دولتى در تهران بودند و به دليل ناتوانى در پرداخت هزينه بيمارستان، آنان را شبانه با آمبولانس به اين محل منتقل كرده و رفته‌اند. سروان هاشمى خاطرنشان كرد: در بررسي‌هاى بيشتر، يك پاكت راديولوژى ممهور به مهر يكى از بيمارستان‌هاى دولتى (بیمارستان امام خمینی!)كشف شد.
مأموران نيز چندين بار با بيمارستان تماس گرفته و موضوع را اطلاع دادند اما مسئولان بيمارستان اعلام كردند چنين موضوعى صحت ندارد و بيمارانى با اين مشخصات در بيمارستان نداشته‌اند. جانشين كلانترى ۱۷۱ ادامه داد: اين دو بيمار با كمك امدادگران اورژانس به بيمارستان فيروزآبادى شهررى منتقل شدند و پرونده‌اى نيز در اين باره تشكيل و براى بررسى بيشتر به دادسرا فرستاده شد.
به دنبال انتشار اين خبر تكاندهنده، دكتر حسينى مدير روابط عمومى وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكى از دستور ويژه وزير بهداشت براى تشكيل تيمى براى پيگيرى حادثه «رها كردن دو بيمار» خبر داد. وى گفت: اين موضوع را با دقت پيگيرى خواهيم كرد. ضمن اينكه به دستور دكتر مرضيه وحيد دستجردي، وزير بهداشت، تيمى ماجراى رها كردن دو بيمار در اطراف تهران را پيگيرى مي‌كند كه از معاونت درمان تا رئيس بيمارستان را شامل مي‌شود. اگر هم تخلف بيمارستان مربوطه در اين زمينه اثبات شود بشدت برخورد لازم با عوامل مربوطه صورت خواهد گرفت.
وى افزود: وزارت بهداشت براى پيگيرى اين موضوع بسيج شده و ماجرا را از طريق نيروى انتظامى و بيمارستان‌هاى مربوط بررسى مي‌كند. مدير روابط عمومى وزارت بهداشت در پايان گفت: اظهارنظر درباره اين موضوع موكول به نتيجه نهايى تحقيقات خواهد بود كه به طور قطع اطلاع‌رسانى لازم نيز صورت خواهد گرفت.

پايگاه اطلاع‌رسانى دادسراى عمومى و انقلاب تهران نيز ديروز اعلام كرد: عاملان رها كردن دو بيمار يكى از بيمارستان‌هاى دولتى در اطراف تهران تحت پيگرد قانونى قرار گرفته‌اند. بر اين اساس پرونده قضايى نيز در دادسراى ناحيه ۶ تهران (خارك) تشكيل شده و تحقيقات ادامه دارد.

صبح ديروز همزمان با ارجاع پرونده به شعبه ۱۵ دادسراى ناحيه ۶ تهران (خارك)  بازپرس «شاپور بيرانوند» بلافاصله براى پيگيرى موضوع راهى بيمارستان فيروزآبادى شد. وى به دنبال تحقيق از مسئولان بيمارستان وقتى پى برد يكى از بيماران مذكور به نام «برات مهدوي‌نيا» به آسايشگاه خيريه كهريزك انتقال يافته راهى آسايشگاه شد. «برات» - ۶۰ ساله ـ  با مشاهده بازپرس ناگهان به گريه افتاد و با صداى بغض‌آلود گفت: از خدا مي‌خواهم هر چه زودتر مرا از اين همه درد و سختى نجات دهد.
دوست دارم بميرم و اين وضعيت را نبينم. وى كه بشدت سوخته بود بريده بريده گفت: درباره زندگي‌ام چيز زيادى يادم نمي‌آيد. اما تا آنجا كه يادم هست اهل اردبيلم و ۴۵ سال قبل همراه پدرم به تهران آمدم. وقتى بزرگتر شدم در پخش پوشاك كار مي‌كردم و پس از ازدواج صاحب ۲ پسر شدم. همسرم هم ۱۶ سال قبل فوت كرد و حالا از فرزندانم بي‌اطلاعم.
وى درباره علت سوختگي‌هايش نيز گفت: «از چند سال قبل به خاطر فقر و مشكلات مالى در يك انبار حوالى خيابان جى تنها زندگى مي‌كنم. اما سه هفته قبل ناگهان گاز پيك‌نيك آتش گرفت و من بشدت سوختم. اما نمي‌دانم چه‌طور و چه‌كسى مرا به بيمارستان منتقل كرده و چند روز بيهوش بودم. اما وقتى به هوش آمدم تمام بدنم درد مي‌كرد و زخم بستر گرفته بودم. هيچ‌ چيز هم به خاطر نمي‌آورم و نمي‌دانم چگونه از بيمارستان منتقل شدم.

شناسايى سومين بيمار رها شده

بازپرس در حال تحقيق از مرد نگون‌‌بخت بود، كه يكى از مسئولان آسايشگاه با معرفى زن سالخورده ديگرى به نام «شوكت كريمى» - ۷۰ ساله- گفت: اين زن نيز سرنوشتى مشابه دو بيمار ديگر دارد. وى نيز روز ۳۱ فروردين، از بيمارستان... به اين آسايشگاه منتقل شد. اما او شرايط زندگى در اين مركز را نداشت. به همين خاطر دوباره به بيمارستان بازگردانده شد. اما بعد از ظهر همان روز وى را در بيابان‌هاى اطراف كهريزك رها كرده بودند كه از سوى اهالى محل به آسايشگاه منتقل شد.
بدين‌ترتيب از آنجا كه هيچ مجوز قضايى براى نگهدارى اين زن نداشتيم با تقاضاى مأموران كلانترى كهريزك به ناچار او را پذيرش كرديم. در حال حاضر نيز او در اين آسايشگاه بلاتكليف است. بازپرس «بيرانوند» به محض دريافت اين اطلاعات بلافاصله با راهنمايى مددكاران و مسئولان آسايشگاه براى تحقيق به بالين زن بيمار رفت. شوكت كه از بيمارى فراموشى رنج مي‌برد و روى صورتش نيز آثار كبودى به چشم مي‌خورد گفت: «فقط مي‌دانم اهل شهرستان محلات هستم و ۲ پسر به نام‌هاى حسين و عباس دارم. عباس سال‌ها قبل فوت كرده و ديگر چيزى به خاطر ندارم!»

تحقيقات قضايى از سوى بازپرس پرونده درباره بيماران رها شده ادامه دارد.